6 575 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Tips på fint litet solitärträd eftersökes
Vi är på jakt efter ett träd som är fint som solitär. Tanken är att vi ska göra en liten rund rabatt runtom med lite olika växter i. Trädet ska gärna bli runt 2 m högt (inte högre) med en inte alltför spretig stor krona. Ett ganska näpet träd alltså. Det ska stå precis i blickfånget på framsidan av trädgården och får därför gärna vara fint året om, tex. med sen blomning eller fin bark/blad som gör att det "händer nåt" även efter blomningen. Japanska körsbär är fina men efter att de bommat tidigt på säsongen är de väl rätt intetsägande? Vad tror ni om rosenhagtorn? Ädelsyren och apel har vi på andra ställen i trädgården och vi skulle därför vilja ha nåt annat här. Några idéer?
Rosenhagtorn har ju taggar och det är lite trist om det finns mjuka barnfötter i familjen. Japanska lönnar blir inte så stora och har främst vackert bladverk. Jag har själv satt klotrobinia på stam ca 160 hög och varje vår klipper jag in den (behöver inte ens stege!) och kan därigenom hindra trädet att bli så stort, för mig räcker det med att det runda klotet blir ca 1 kbm stort. Har också satt glanskörsbär främst för dess vackra stam och bark men blir nog för stort för dig. Det finns olika videtyper som inte blir mer än ett par meter högt. Gleditsia 'sunburst' har inte många taggar (vilket annars gleditsiorna har) och blir egentligen enormt om man inte beskär det. Jag tycker det är vackrast som ungt träd eller hårt beskuret - skall själv sätta ett sådant som inte får bli mer än 2,5 m. Det har en absolut sagolikt vacker ljusgrön/gul bladfärg. Blommar inte och tänder sent. Vad säger du annars om magnolia? Det finns flera sorter som inte blir så stora. Där ska man alltså välja ett som har särskilt vackra blad - inte alla blommar på bar kvist. Annars tycker jag grenverken på magnoliorna kan vara nog så vackra även på vintern.
Jag håller annars med dig om att de japanska körsbären är ganska trista ...
Finns säkert fler tips som kommer - problemet är att du vill ha ett så väldigt litet träd.
Jag håller annars med dig om att de japanska körsbären är ganska trista ...
Finns säkert fler tips som kommer - problemet är att du vill ha ett så väldigt litet träd.
Mitt finaste träd är en Pieris salicifolia pendula, en prydnadspäron med hängade grenar. Det blommar med vita blommor på bar kvist, lite tidigare än äppelträden. Bladen ärlångsmala, ljusgröna och silvriga. Det kallas för nordens olivträd. Så finns det olika korneller, har en som heter pagodkornell som skall växa i "våningar", lite japanskt stuk på den. Det finns många fina lönnar. En av de mer udda är gulbladig soljfäderslönn. Inga av de här blir högre än två meter men det finns ju sekatör om man vill laborera lite själv.
Redigerat av moderator:
Flera bra tips här men ett par kommentarer till dem:
- Örebro är zon III tror jag. Inte optimalt för klotrobinia och gleditsior. Inte riktigt bra för en del japanska lönnar heller.
- Eva H:s prydnadspäron är fint. Det heter egentligen silverpäron och det vetenskapliga släktnamnet är pyrus, inte pieris - salicifolia 'pendula' stämmer däremot. (Ursäkta besserwisseriet, Eva, men det är bra om Malinåhenrik har korrekt namn om de vill googla efter bilder t ex.)
Själv skulle jag vilja tipsa om carmencitarönn. Ja, jag vet att det låter tråkigt med rönn, men den här sorten är verkligen elegant och vacker från tidig vår till sen höst. Den blir 2 - 3 meter hög, graciös till växten med kompakt krona, stora, litet kloliknande bladknoppar som ser läckra ut när de spricker ut om våren, sirligt lövverk med blad som är mindre och glansigare än på vanlig rönn, blomning ungefär som vanlig rönn, rikligt med bär (när den har tagit sig litet) som är lackröda i stället för den vanliga rönnbärsfärgen, snygga höstfärger.
- Örebro är zon III tror jag. Inte optimalt för klotrobinia och gleditsior. Inte riktigt bra för en del japanska lönnar heller.
- Eva H:s prydnadspäron är fint. Det heter egentligen silverpäron och det vetenskapliga släktnamnet är pyrus, inte pieris - salicifolia 'pendula' stämmer däremot. (Ursäkta besserwisseriet, Eva, men det är bra om Malinåhenrik har korrekt namn om de vill googla efter bilder t ex.)
Själv skulle jag vilja tipsa om carmencitarönn. Ja, jag vet att det låter tråkigt med rönn, men den här sorten är verkligen elegant och vacker från tidig vår till sen höst. Den blir 2 - 3 meter hög, graciös till växten med kompakt krona, stora, litet kloliknande bladknoppar som ser läckra ut när de spricker ut om våren, sirligt lövverk med blad som är mindre och glansigare än på vanlig rönn, blomning ungefär som vanlig rönn, rikligt med bär (när den har tagit sig litet) som är lackröda i stället för den vanliga rönnbärsfärgen, snygga höstfärger.
Tack för en massa tips! Bra också Farzan att du skrev det där om zonerna. Själva har vi inte så stor koll på sådant... Så det var bra att du skrev det, då vet vi! Jag tycker Carmencitarönnen låter jättehärlig! Den ska vi kolla närmare på.
Klicka här för att svara