Har planer på att bygga ett 1 1/2 plans hus, 80kvm i bottenplan. Vi bor på en kulle, det behöver plansprängas ~100 kubik för att få till en jämn nivå.

Har nyss fått en offert via en hustillverkare men är tveksamt till om det är för dyrt.

Såhär ser offerten ut:

Rivning och borttagning av befintlig husgrund (nuvarande kåk = 50kvm på torpargrund)

Utsättning av hus inkl. profiler efter det att kommunen markerat utdrag samt höjdfix (vad betyder detta?)

Plansprängning för hus ca 150 kubik inkl. etablering samt besiktningar (3-5 hus måste besiktas)

Planschakt för hus

Platsgjutna plintar mot berg / sprängsten

Makadam, grus och erfoderlig material för grund, VA och dränering (ligger ett grustag 2km bort...)

Återfyllnad mot grund med icke tjälskutande material

VA-delar och arbete, inkommande vatten, spillvatten, dagvatten och dränering runt hus, inkommande vattenslang isolerad där den ligger ovan mark. Inkl. dagvattenbrunn samt rensbrunn för dagvattenledning. (Vi har redan sprängt och dragit upp vatten, avlopp och el, frostsäkert).

Lövsilar till stuprörsavlopp.

Lod-anläggning till stenkista.

Tomrör för elström och telefon i mark till plats för fasadmätarskåp (har jag redan i dagsläget...)

Grovplanering av tomt med fall från hus inkl. makadam och grus.

Leverans av åldersbeständig plast till grund.

Totalsumma offert: 262.000 :-

Jag har sedan tidigare varit i kontakt med en sprängare som sa att kostnaden för sprängning är 150 kr / kubik. 150 * 150 = 22 500:- (plus maskin för att vara med och täcka ~3 dagar = 24h = 12 000 kr). När vi sprängde sist betalade vi runt 4 kkr / husbesiktning = 20 000 :-. Totalt sprängning 54 500 - räknar 70 så att man har lite marginal.
Överbliven sprängsten kan jag placera ut på tomten så det tillkommer ingen kostnad där. Jag har bekanta med lastbilar så transport för grus och makadam blir ingen större kostnad heller (med tanke på det korta avståndet till grustaget).

Vad tror ni, är offerten vi har fått rimlig eller är det lite väl tilltaget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.