Hej,

Jag håller på att planera utbyggnad av sommarstugan i Södermanland och ska göra två tillbyggnader. Båda tillbyggnaderna ska ha gjuten betongplatta. Det är oklart om båda tillbyggnaderna hinns med före vintern.

Jag talade med en snickare för några år sedan som menade att säsongen för att gjuta plattor tar slut kring oktober eftersom det därefter är för kallt för att gjuta. Stämmer detta med er erfarenhet? Om JA, vad är typiskt säsongen för betongplattsgjutning i mellansverige?

Finns det vettiga sätt att förlänga säsongen, via fläktar som påskyndar torkning el dyl?

Rickard.
Det går att gjuta betong året om utan problem men markarbeten är svårare när det är fruset i backen. Is i marken eller fyllnadsmassorna är oförutsägbart och kan leda till otrevligheter när det tinar.

Jag vill minnas att jag gjöt min platta för utbyggnaden i november. Det var vitt men pendlade mellan - och + grader så jag behövde inte värmekabel för betongen. Jag har varit på arbetsplatser där dom gjutit semi-komplicerade synliga betongplattor mitt i norrländsk vinter men då var grävningen förberedd och täckt sen innan.

• Gilla
Beape
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det går att gjuta betong året om utan problem men markarbeten är svårare när det är fruset i backen. Is i marken eller fyllnadsmassorna är oförutsägbart och kan leda till otrevligheter när det tinar.

Jag vill minnas att jag gjöt min platta för utbyggnaden i november. Det var vitt men pendlade mellan - och + grader så jag behövde inte värmekabel för betongen. Jag har varit på arbetsplatser där dom gjutit semi-komplicerade synliga betongplattor mitt i norrländsk vinter men då var grävningen förberedd och täckt sen innan.
Tack Rickard för svar. Visst blir väl torktiden längre när det är kallt ute? Om lång torktid inte är ett problem för betongkvaliteten skulle man ju kunna gjuta även i kyla och vara lite mer tålmodig :)

Man får isolera när det är kallare än +5°.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man får isolera när det är kallare än +5°.
Kan du utveckla - ska man isolera genom att sätta ett värmetält runt plattan, för att påskynda torkningen?

Rickard.
B Beape skrev:
Tack Rickard för svar. Visst blir väl torktiden längre när det är kallt ute? Om lång torktid inte är ett problem för betongkvaliteten skulle man ju kunna gjuta även i kyla och vara lite mer tålmodig :)
Torktid är väl inget riktigt betongord men ja det tar längre tid. Villaplattor är ju redan isolerade på 2 sidor och på ovansidan använder man betongtäckmatta, är det riktigt kallt använder man generellt engångselvärmekabel, vissa nyttjar även golvvärme om det finns men elkabel är det jag ser/sett.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…

Bästa svaret

B
Har för mig att det ska vara varmare än plus 5 i ca 3 dygn, för att betongen ska härda såpass att den tål en frysning.

Jag har gjutit betong i januari (mälardalen) flera gånger, men då tajmade jag med mildväder och byggde ett superenkelt "tält" med pressenning och i något fall körde jag även en byggfläkt under presseningen för att hålla plusgrader.

Grannarnas hus byggde de mitt i vintern. De hade en dieselkanon under ett stort "tält" för ändamålet.

Vill minnas att det finns tillsatser man kan ta till i betongen också, istället för värme.

Man ska inte glömma att det blir värmestrålning. Är det stjärnklart så kan ytor frysa även om man mäter upp nån plusgrad i luften. Återigen, en enkel pressening hjälper en hel del.

När betongen härdar så avger den värme. Även detta hjälper, framförallt om det är isolerad betong under/sidorna.

Torktid är något helt annat. Detta handlar om betongen måste härda tillräckligt länge för bli stark nog att stå emot en frysning.

• Gilla
Beape
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har för mig att det ska vara varmare än plus 5 i ca 3 dygn, för att betongen ska härda såpass att den tål en frysning.

Jag har gjutit betong i januari (mälardalen) flera gånger, men då tajmade jag med mildväder och byggde ett superenkelt "tält" med pressenning och i något fall körde jag även en byggfläkt under presseningen för att hålla plusgrader.

Grannarnas hus byggde de mitt i vintern. De hade en dieselkanon under ett stort "tält" för ändamålet.

Vill minnas att det finns tillsatser man kan ta till i betongen också, istället för värme.

Man ska inte glömma att det blir värmestrålning. Är det stjärnklart så kan ytor frysa även om man mäter upp nån plusgrad i luften. Återigen, en enkel pressening hjälper en hel del.

När betongen härdar så avger den värme. Även detta hjälper, framförallt om det är isolerad betong under/sidorna.

Torktid är något helt annat. Detta handlar om betongen måste härda tillräckligt länge för bli stark nog att stå emot en frysning.
Tack för utförligt svar.

Eftersom detta ska gjutas på en plats där inte en stor betongbil kommer fram och det är långt (40-50 meter) till vägen kommer betongen att behöva blandas på plats i betongblandare. Jag antar att även här behöver man ha något värmetält för att skapa vettiga förutsättningar för att blanda betong?

B Beape skrev:
Tack för utförligt svar.

Eftersom detta ska gjutas på en plats där inte en stor betongbil kommer fram och det är långt (40-50 meter) till vägen kommer betongen att behöva blandas på plats i betongblandare. Jag antar att även här behöver man ha något värmetält för att skapa vettiga förutsättningar för att blanda betong?
Det är ju klart enklare med bättre väder men ett knep är ju varmvatten när man blandar betongen. Wka väl tillägga att jag inte har provat själv

• Gilla
Beape
  • Laddar…
S
B Beape skrev:
Tack för utförligt svar.

Blir det inte samma peng fast bättre kvalitet med betongbil plus pump?
Om du hinner förbereda båda gjutningarna så blir det bara en pumpkostnad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Blir det inte samma peng fast bättre kvalitet med betongbil plus pump?
Om du hinner förbereda båda gjutningarna så blir det bara en pumpkostnad.
Funkar det att transportera betong med pump 40-50 meter? Isåfall är detta klart intressant.

Går åt mycket betong i rören som inte kan användas och bara skrotas ut, rören är grova. I övrigt så går det att pumpa den sträckan, men kostar en del. Kanske värt att räkna på det, slippa stå med flera tombola och vara rädd att betongen brinner innan nästa påfyllning blir. Många ggr så hinner betongen att brinna till en del och nästan omöjligt att få den lös igen.

• Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Betongen alstrar värme när den brinner.
Isolera bara med skumplast, krypgrundsisolering, frigolit eller vad du har.
Plast, vanlig isolering och plast igen funkar säkert ypperligt det med.

De gjöt grund för en stor byggnad på jobbet mitt i vintern.

S
B Beape skrev:
Funkar det att transportera betong med pump 40-50 meter? Isåfall är detta klart intressant.
Ibland är det bättre med träbjälklag på plintar eller murad grund. 😉
I alla fall när förutsättningarna inte är de bästa för platsgjutning.
Finns ett avsnitt i svenska Grand design som skräckexempel.
https://www.byggahus.se/de-bygger-hus-pa-en-o-grand-designs

J jonaserik skrev:
Går åt mycket betong i rören som inte kan användas och bara skrotas ut, rören är grova. I övrigt så går det att pumpa den sträckan, men kostar en del. Kanske värt att räkna på det, slippa stå med flera tombola och vara rädd att betongen brinner innan nästa påfyllning blir. Många ggr så hinner betongen att brinna till en del och nästan omöjligt att få den lös igen.
Jag skulle faktiskt kunna göra markarbete och bredda promenadvägen upp till huset så att en betongbil kommer närmare. Detta kostar i och för sig pengar även det, så man får väga för och emot i de olika alternativen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.