Min husgrund behöver fixas så jag har börjat ta bort det yttersta lagret men möts av ett material som är otroligt poröst.
Det ser inte ut som att det tidigare lagret puts fäst nämnvärt utan istället har det blivit ett mellanrum mellan detta porösa material och putsen som blivit målad.

Vad är detta för material? Fäster ens någon puts i detta? Hur ska jag göra för att få bäst resultat?

//Okunnig husägare
 
  • Poröst och skadat material på en husgrund med rester av blå puts och synliga stenar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Har du ett årtal på huset/grunden?

Det ser nästan ut som en gjutning av något slag? Kanske en fattigmansbetong med för lite cement i från 1900-talets första årtionde? Eller har de blandat kalk i för det var billigare än portlandcement?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du ett årtal på huset/grunden?

Det ser nästan ut som en gjutning av något slag? Kanske en fattigmansbetong med för lite cement i från 1900-talets första årtionde? Eller har de blandat kalk i för det var billigare än portlandcement?
1948 ska huset vara byggt.
Det är en källarvägg, ska knacka bort och kolla mer ingående imorgon om det endast är ett tunnare lager av detta material.

Under mark verkar det inte vara samma porösa material.
 
Jag bifogar fler bilder på eländet.

Bakom putsen finner jag bara material som liknar sand och natursten(mindre stenar). Stämmer nog att det är någon form av gjutning som är gjord ovan mark..

Då är frågan, hur lagar jag detta? Behöver ta bort i stort sett all puts verkar det som.
 
  • Skadad puts på en vägg som avslöjar ett underliggande material som liknar sand och småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadad puts och synliga underliggande material som liknar sand och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Med tanke på årtalet så är det nog som jag antydde krigsbetong, alltså betong när man hade för mycket ballast i förhållande till cement. Här är en tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/krigsbetong.257670/

Ja hur lösa detta? Det bästa är nog att försöka knacka ned all hård puts och sen putsa med något som inte är så starkt att det sliter sönder det porösa underlaget. Ni spekulerar jag men kanske hydrauliskt kalkbruk som ny puts kan vara en lösning? Det är inte lika hårt som moderna cementputs och funkar på svagare underlag som t ex lersten. Kanske värt att testa på några kvadratmeter och se hur det klarar sig?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Tror Claes är rätt ute med att testa ett svagare putsbruk.

Ett annat alternativ kan vara att sätta sockelskiva/fibercement
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på årtalet så är det nog som jag antydde krigsbetong, alltså betong när man hade för mycket ballast i förhållande till cement. Här är en tråd:

[länk]

Ja hur lösa detta? Det bästa är nog att försöka knacka ned all hård puts och sen putsa med något som inte är så starkt att det sliter sönder det porösa underlaget. Ni spekulerar jag men kanske hydrauliskt kalkbruk som ny puts kan vara en lösning? Det är inte lika hårt som moderna cementputs och funkar på svagare underlag som t ex lersten. Kanske värt att testa på några kvadratmeter och se hur det klarar sig?
Låter rimligt. Borde jag använda ett nät för att få det att fästa bättre?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tror Claes är rätt ute med att testa ett svagare putsbruk.

Ett annat alternativ kan vara att sätta sockelskiva/fibercement
Utan att lägga på ny puts?
 
Löste det sig?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.