ricebridge
ricebridge: Ja.
1 svar · 1,2k läst
ricebridge
1 svar · 1,2k läst
H
Harmagedon: Jag hör inte till forumets gräsmattevirtuoser men jag skulle starkt avråda från att gödsla nu. De där ynkliga stråna kan inte ta upp särskilt mycket näring och risken är att du bara gödslar närliggande vattendrag om du gödslar nu. Vänta tills det ser ut som en gräsmatta.
1 svar · 1,9k läst
·
R
rsa: Vi la på 5 cm "gräsmattejord" och sådde. Det blev gräsmatta, men tyvärr inte speciellt tät. Förra sommaren torkade hela gräsmattan. Vi har för lite vatten (egen brunn) för att vattna gräsmattorna. I dag är det en gräsmatta, men inte speciellt fin. Det får bli till att vertikalskära, göda och hoppas på lagom med regn...
6 svar · 5,8k läst
·
P
patfred: Dom mörkare delarna har fått gödsel, det du kallar ogräs är vanligt rajgräs, dom tin are stråna är svingel.
4 svar · 1,7k läst
·
S
sinuslinus: Hur menar du att du använder gallervält för att sprida ut material med? Det fungerar rätt bra att toppdressa och dra ut det jämnt med en uppochnervänd lastpall som man drar kors och tvärs.
1 svar · 1,2k läst
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Hur vattnar du gräsmattan? Det är vanligt att man missar under träd med spridaren för att grenarna hindrar vattnet...
5 svar · 2,2k läst
·
P
paralun: [citat] Jo leverantören har mycket sannolikt rätt taktik. Om man har "experimenterat" själv så blir det svårare med en ev reklamation.
6 svar · 1,4k läst
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Jo, det gör det. Mullen håller kvar vätska. Frågan är om du har sandig jord tex. Isf är det bästa att antingen fräsa ner organiskt material alternativt hålpipslufta och tillföra organiskt material, typ toppdress, i hålen.
9 svar · 1,2k läst
Hep
Hep: Jag kör en uppdateringsrunda på mina gamla trådar och kan avslöja svaret på min ursprungsfråga. Att bara sprida frön, krafsa lite och klippa med robot från start gick ganska bra. Det tog längre tid att bli fin matta än för den halva där jag gjorde ”rätt”, men året efter sådden var mattan helt ok. Ännu ett år senare ser det ut som skit, men det beror nog mest på att jag var
27 svar · 12,7k läst
·
H
Harmagedon: [citat] Svamparna du ser i gräsmattan är ju bara svampens fruktkroppar. Det egentliga svampen är underjordisk mycelet och det slukar näring och fukt för gräset ändå. Vattna och pyssla om gräset du så konkurrerar det tids nog ut svampen. Kan vara bra och lufta lite med en grep också. Gräset föredrar en syrerikare jord än svampen. Men det finns inga snabba lösningar mot svamp.
6 svar · 2,4k läst
·
boihus123
boihus123: [citat] Samma har också någon billig roybi, köpte extra batteri på amazon så klara 1500 m2. Sen att man har samma batteri till trimmen, motorsågen, och div verktyg skadar inte... Jag har också jobbig terräng och uppskatar att el-klipparen inte väger så mycket samt om jag halkar i backen har den dödmansgrepp så den stänger av snabbt. ÄR också så pass tyst man ej behvöer
56 svar · 17,9k läst
·
G
Anonymiserad 239657: [citat] Det är bra att klippa den ofta. Du behöver inte oroa dig att låta en robot gå trots det är blött. Det är om du skulle klippa högt gräs med rotorklippare det blir jobbigt och bli fula högar som du måste räfsa upp efter du klippt. Så hoppa du över att köpa en specifikt efter regnsensor. =) Hur skulle du isåfall göra om det skulle bli en blöt sommar? Då kan du aldrig
59 svar · 32,3k läst
·
Juliajuliaj
Juliajuliaj: [citat] Tack. Busken vi grävt bort är någon typ av krypoxbär så vi tänkte mest om den ev skjuter rotskott om vi missat gräva upp någon rot. Men det låter rimligt att det inte ska behövas. 20 cm känns väl rimlig jordmån för nytt gräs? Eventuellt rullar vi ut färdigt gräs.
2 svar · 1,0k läst
T
thorovrelid: [citat] Det tog sig igen kan jag tänka? Får man en efterbild? :-)
7 svar · 5,3k läst
·
N
nb.: Jag har också en 20 år gammal klippo, mina förlädrar har sedan 10 år tillbaka en Bosch Rotak nånting som jag tycker är för klen / långsam men jag var rätt sugen att komma från bensinen, bullret och till något lätt så att jag kan klippa lite ibland när andan faller på. Köpte föregångaren till denna (2 år gammal) på blocket
10 svar · 2,0k läst
G
Glimma: [citat] Harkrankens larv, kan bli besvärlig i vissa gräsmattor. Bekämpas enklast på hösten m nematoder.
2 svar · 4,4k läst
·
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Kort och gott nej, det kommer inte funka något vidare. Under tiden gräset etablerar sig funkar det inte att Hörja omkring på den ytan. Utan toppdress kommer du få ett avsevärt sämre resultat.
2 svar · 2,2k läst
A
Abies koreana: Jag har försökt identifiera gräset på bilden men går nog bet på uppgiften. Vi har ca 200 inhemska arter av gräs i vårt land, sedan tillkommer massor av importerade gräs som vi odlar i våra trädgårdar. En del av dessa tar sig ut i vår natur. De flesta gräs ser ju väldigt likadana ut, färgen, bladformen och växtsättet skiljer sig inte så markant att det underlättar en
6 svar · 2,1k läst
·
K
Kennster: Är på jakt efter samma lösning. Är det Gardenas markkoppling som gäller om man vill ha ett uttag i trädäcket?
11 svar · 3,7k läst
·
Quest
Quest: [citat] Stort tack för dina svar! Kommer följa ditt råd 👍
4 svar · 2,6k läst
·
Nelson123456789
Nelson123456789: Det är inte Kvickrot?
5 svar · 1,7k läst
·
SimonLe
SimonLe: Intressant att höra om mossrivaren. Själv gav jag upp förra sommaren, eftersom jag inte pallade riva mer för hand. I år ser det därför - inte helt oväntat - ännu värre ut.
26 svar · 11,6k läst
P
placerej: Om man jämför med hur det ser ut på min tomt (jag klipper inte ner gräset, utan låter det växa högt) så ser det ut ungefär så där på våren, efter att det har vissnat under vintern. Så min gissning är att det bara är långt, visset gräs. Å andra sidan borde det väl i så fall komma lite grönt under.
1 svar · 1,4k läst
·
P
Peter Karlsson13: Hej. Har problem med att anlägga en ny gräsmatta pga av markförhållanden. Någon här som har gjort en sprutsådd gräsmatta?
0 svar · 1,1k läst
MickeTyr
MickeTyr: [citat] Det borde funka fint. Du kan ju padda en del på det för att minska risken för sättningar. Se bara till att inte snåla med gräsmattejorden. Vill ni få en trevlig skjuts initialt så hade jag även fräst ner hästskit i jorden. Hämta på närmaste stall. Plocka bort stubbar och sådant först. De kommer förmultna och göra gräsmattan ojämn. Om ni behöver döda befintlig
1 svar · 1,4k läst
F
Farooq: Thanks a lot all friends for your answers. I have bought a Stiga Combi 553 SE. It has both features batteri to start and then bensin to run :). Hopefuly it will work fine for me. It has even självgående.
7 svar · 1,5k läst
Z
z_bumbi: Jag skulle sprida gräsfrön någon gång i processen för att skynda på det hela. Typ innan den andra klippningen för att fortfarande täcka över fröna med växtdelar men inte täcka dem för djupt.
6 svar · 2,6k läst
T
tergo: [citat] det bör funka oxså
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.