Hej!
Har läst att man kan sanda sin gräsmatta?
Min fråga är när kan jag göra det ? Behöver jag håla innan ? Och vilken storlek på sand ?
En miljon frågor, men tacksam för svar
Hade behövt en gräsmatta mentor 😂
 
BirgitS
Det är ovanligt att en gräsmatta behöver sand och inte mullämnen. Varför tror du att din gräsmatta behöver sand?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Amerikanerna gör det för att få jämn gräsmatta utan smågropar när dom är gräsfreaks som vill ha en golfgreen.

om man ska göra det så tror ja inte man kan ta vilken sand som helst dock
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ovanligt att en gräsmatta behöver sand och inte mullämnen. Varför tror du att din gräsmatta behöver sand?
Att min gräsmatta är lerig och kompakt , att sanden sjunker ner och gör den mer porös och därmed andas bättre ?
 
stoppar du sand i en lerig gräsmatta så kan du få rätta förutsättningarna för betong :)

Mull å grejjer är bättre i så fall så vattnet kan penetrera igenom jorden ner i backen
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
stoppar du sand i en lerig gräsmatta så kan du få rätta förutsättningarna för betong :)

Mull å grejjer är bättre i så fall så vattnet kan penetrera igenom jorden ner i backen
Mull och grejer ? 😂
 
BirgitS
G göran svensson3 skrev:
Att min gräsmatta är lerig och kompakt , att sanden sjunker ner och gör den mer porös och därmed andas bättre ?
Ska man förvandla en lerjord till en genomsläpplig sandjord så behöver man nog i princip ta bort leran eller åtminstone ha på kanske 20 cm sand. I Sverige är det vanliga att man tillsätter mullämnen/humus till lerjord för att få en bättre konsistens och bättre genomsläpplighet, liksom för att jämna ut ojämnheter (toppdressa).
L LantbrukarN skrev:
om man ska göra det så tror ja inte man kan ta vilken sand som helst dock
Och man ska nog inte heller ha lerjord att utgå från.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Ja, du kan hålpipslufta mattan och därefter dressa med sand för att förbättra dräneringen. Undvik sand som innehåller nollfraktion, det förvärrat ist problemet. Satsa på 0,2-2mm eller liknande.
 
  • Gilla
göran svensson3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.