Jämna ut med fyllnadsjord och lägg sedan på ett lager med bra matjord. Det senare bör vara 20cm, men gärna 30-40cm. Fyllnadsjorden skall inte vara för lerig eller för sandig/grusig så det dränerar lagom. Om du lägger på väldigt lerig jord kommer matjorden inte dräneras och det blir pölar. För mycket sand och grus kommer dränera matjorden torr och kräva mycket vattning. När det gäller matjorden är det för gräs optimalt att ligga på ca 5% lera och 50% sand. Det går bra att lägga på sand och fräsa ner med jordfräs i översta 10-20centimetrarna, MEN det skall inte vara 0-sand, utan 0,2-0,3 ungefär (sk golfsand/dressand).

5 cm matjord på näringslös lerjord är tyvärr inget roligt för gräsrötterna. Det brukar se ok ut första sommaren vad jag förstår, men sedan gulnar gräset. Det är inte lerinnehållet som fattas, utan det är helt enkelt för tunt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
elpaco skrev:
5 cm matjord på näringslös lerjord är tyvärr inget roligt för gräsrötterna. Det brukar se ok ut första sommaren vad jag förstår, men sedan gulnar gräset. Det är inte lerinnehållet som fattas, utan det är helt enkelt för tunt.
Nä, eller som i mitt fall 5, max 10 cm på näringslös morän, som dessutom inte håller det minsta vatten.

Jag håller med, vare sig ren lera, eller ren sand eller liknande under ett tunt skikt med fin gräsmattejord. Värdelöst bägge två.
Men ett visst lerinnehåll i fyllnadsjorden under är av godo om man inte vill vara tvungen att vattna så fort det blir torka.


Jag är i valet och kvalet att ta hit en grävmaskin igen och skala av 30-40 cm av jordskiktet för att fylla på med lite jord av något slag.
Jobbigt, då jag bl.a. planterat ett äppelträd och så. Men trots allt lättare nu, medan trädets rötter inte breder ut sig så långt, värre blir det om jag väntar några år till.
 
Mikael_L skrev:
Nä, eller som i mitt fall 5, max 10 cm på näringslös morän, som dessutom inte håller det minsta vatten.

Jag håller med, vare sig ren lera, eller ren sand eller liknande under ett tunt skikt med fin gräsmattejord. Värdelöst bägge två. Men ett visst lerinnehåll i fyllnadsjorden under är av godo om man inte vill vara tvungen att vattna så fort det blir torka.

Jag är i valet och kvalet att ta hit en grävmaskin igen och skala av 30-40 cm av jordskiktet för att fylla på med lite jord av något slag.
Jobbigt, då jag bl.a. planterat ett äppelträd och så. Men trots allt lättare nu, medan trädets rötter inte breder ut sig så långt, värre blir det om jag väntar några år till.
Ja jag håller med. Fyllnadsjorden skall innehålla en del lera för att hålla vattnet, annars kan det som sagt bli snabbdänerat. Jag är inte själv någon anläggningsexpert, och vet inte vad som är exakt önskvärt i det skiktet, men tänker att det är mindre känsligt och att en hel del rimliga variationer nog är ok! Jag har däremot läst och snackat med anläggare om just stabbig lerjord, och deras rekommendation är "gräv bort, lägg ner dränering och täck med bättre fyllnadsmaterial". Jag tänker att i ditt fall så kommer du nog inte bli nöjd senare, när du är missnöjd nu, och det är enklare att fixa till innan träden växer och rabatterna breder ut sig .. =)
 
Mikael_L
Jag har flaggat lite för mina tankar, mitt önskemål.

Bättre hälften himlar mest lite med ögonen "Måste det???, inte den här sommaren väl då ... kan vi inte vänta och se ..."

Ja vi är väl båda lite less att det aldrig ska bli en trädgård att bara använda utan att det typ hela tiden ska vara en lerig grovarbetsplats.
Men jag är av samma åsikt som dig, detta blir ju bara jobbigare att fixa ju längre vi väntar.
 
Jag läste lite slarvigt om din jord först. Jag har nätpratat med en kille som hade snabb jord som fyllnad, precis som du. Han vattnade hela sommaren och gödslade mer än dubbelt så ofta för att fö gräset ok. Gödslet dränerade bort med vattnet. Verkar slitigt ..

Vi har själva nu ett par år kämpat med att få klart grovgörat med maskiner och plattläggningar, altan, betongsrbeten osv. Nu äntligen i vår har vi börjat plantera efter att med skylift målat det sista på huset. (Bara den gjorde hyfsat djupa hjulspår). Det känns faktiskt befriande. Dessutom känns det som att man vill minimera antal växtår som försvinner för häck, träd och övrigt. Trädgården skall ju gärna bli etablerad innan ungarna flyttar .. :wow:
 
  • Gilla
Tigermilk och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.