Har ett litet problem, förra ägaren lät installera en contura 520 kamin i vardagsrummet och denna har han monterat på befintlig parkettgolv. Jag tänkte lägga ett nytt golv men finns det några tips på hur jag skall gå till väga? Jag undviker helst att flytta på kamin vilket skulle säkerligen innebära att hela skorsten lär åka ner och krävs nog även en provtryckning vilket jag helst vill slippa. Framför kamin finns det även en genomskinlig glas skydd som kommer att visa den gamla parketten.
Är det en plåtskorsten som utgår från kaminens ovansida? Hur är tätningen gjord där den går igenom taket? Det borde vara möjligt att lyfta den en bit och stötta den underifrån medan man lyfter bort kaminen och glasskivan. Sedan får man eventuellt vara ett par stycken när man skall lägga det nya golvet under stöttan. Jag tror inte att det blir snyggt att lägga det nya golvet fram till glaset vare sig man tar bort det gamla eller lämnar det. Men jag tror inte heller att det är oöverkomligt att flytta kaminen. Och en plåtskorsten behöver du knappast provtrycka efter att tillfälligt ha kopplat bort kaminen.
Det tillkom en bild medan jag skrev. Då glasskivan är rundad tror jag ännu mindre på att inte låta det nya golvet gå in under den. Kaminen är tung med täljstenen, men det borde inte vara ogörligt att flytta den.
Det tillkom en bild medan jag skrev. Då glasskivan är rundad tror jag ännu mindre på att inte låta det nya golvet gå in under den. Kaminen är tung med täljstenen, men det borde inte vara ogörligt att flytta den.
Redigerat:
När jag installerade kamin i förra huset på det sättet så frågade jag installatören om just de problemet.
Han sa att det inte var några problem, man lyfte röret något och spände upp det med tex spännband så man kunde flytta kaminen. Om det funkar överallt vet jag inte, men så som han installerade den skulle det fungera.
Han sa att det inte var några problem, man lyfte röret något och spände upp det med tex spännband så man kunde flytta kaminen. Om det funkar överallt vet jag inte, men så som han installerade den skulle det fungera.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OT, men varför byta det fina golvet
Intressant att ha veden i en bokhylla
Intressant att ha veden i en bokhylla
håller med, golvet var snyggare än kaminen...KnockOnWood skrev:
Lägger man alltid golv på golv (på golv på golv när 3e ägaren ska byta?) - Själv skulle jag föredra att ta bort ett flytande golv för att lägga ett annat... Men å andra sidan gillar jag inte flytande golv (men har flera, tyvärr) så helst skulle jag bara ta bort...