1 602 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Nytt golv till hallen
Funderar på att byta ut golvet i hallen då den gamla plastmattan både är ful och dåligt lagd med skarvar överallt. Klinkers har jag uteslutit då det blir för dyrt, vill ha vattenburen golvvärme till det, och bygger för mycket på höjden. Ny plastmatta är vi inte så sugna på heller, vad ska man isåfall satsa på av laminat eller parkett? Kommer att ha mattor vid dörren så golvet utsätts nog inte för så mycket fukt. Har sett att det finns nån form av tätning som man sätter i klickfogen på laminatgolven för att göra de fukttåligare.
Med laminat eller parkett så blir ju kanter mot den öppna trappen till källaren som måste lösas med någon list. Vad passar bäst för det isåfall? Trappen går ner mitt i hallen och har en spalje på ena sidan och ett räcke på den andra sidan. Blir det bäst med en sån höjdskillnadslist i aluminum eller liknade runt om hela trappen eller finns det något bättre till det?
Med laminat eller parkett så blir ju kanter mot den öppna trappen till källaren som måste lösas med någon list. Vad passar bäst för det isåfall? Trappen går ner mitt i hallen och har en spalje på ena sidan och ett räcke på den andra sidan. Blir det bäst med en sån höjdskillnadslist i aluminum eller liknade runt om hela trappen eller finns det något bättre till det?
Jag är tyvärr också laminathatare, men vi har lagt in Allocs laminatgolv som ser ut som klinkers (inte alls lika taskigt gjort som många billiga alternativ). Vårt gränsar till askparkett och vi har lagt metallist runt. Har för mig vi gav 359 kr/kvadratmetern.
Det blev faktiskt riktigt bra. Alla som kommer hem till oss kommenterar hur otroligt snyggt det golvet är. Och det tål hur mkt som helst. Maken tappade en hammare rakt i golvet när han skulle sätta upp en taklist. Blev inte ett märke... Men så ska det vara gjort för industri också.
Det blev faktiskt riktigt bra. Alla som kommer hem till oss kommenterar hur otroligt snyggt det golvet är. Och det tål hur mkt som helst. Maken tappade en hammare rakt i golvet när han skulle sätta upp en taklist. Blev inte ett märke... Men så ska det vara gjort för industri också.
Ok, har funderat lite på något sånt dyrare laminatgolv med klinkersmönster. Annars är jag nog lite klinkershatare själv
Fast i källaren kommer det nog att bli klinkers sen, är ju ändå hårda kalla betonggolv där nu.
Annars funderar jag på att köpa samma laminatgolv som vi la in i sovrummet och dotterns rum. Verkar tåla vatten bra, kommer inte ihåg vad det var för tillverkare dock, inte Pergo eller Allocs. Mörka ekplank, med fasade kanter längs långsidorna, 7 mm tjockt tror jag det var, får läsa på kartongerna jag har liggandes vad det hette.
Dottern hade iallafall lekt med vatten inne på sitt rum, när jag upptäckte det så hade det legat vatten under en plastback i nån vecka över flera fogar i golvet och det hade inte tagit någon skada alls där.
Tillägg: Berry Floor Country Oak var det nog vi har
Annars funderar jag på att köpa samma laminatgolv som vi la in i sovrummet och dotterns rum. Verkar tåla vatten bra, kommer inte ihåg vad det var för tillverkare dock, inte Pergo eller Allocs. Mörka ekplank, med fasade kanter längs långsidorna, 7 mm tjockt tror jag det var, får läsa på kartongerna jag har liggandes vad det hette.
Dottern hade iallafall lekt med vatten inne på sitt rum, när jag upptäckte det så hade det legat vatten under en plastback i nån vecka över flera fogar i golvet och det hade inte tagit någon skada alls där.
Tillägg: Berry Floor Country Oak var det nog vi har
Redigerat:
http://www.gerflor.se/bolig/bilder/texline_pop_up/texline30.html sån plastmatta kanske skulle vara bättre än laminatgolv. Då slipper man iallafall oroa sig för fukt och vatten på golvet å så blir det inga problem med kantlister överallt runt trapp och räcke mm.
Dyr var den också, 369kr/kvm i butik här iallafall. Sen tillkommer jobbet att lägga den mattan också. Så just nu lutar det åt något laminatgolv från Pergo, såg att de hade anpassade avslutningslister mm i samma färger som golven.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har du några bilder är på väg själv att göra så, nyfiken!kalle_ada skrev:Jag är tyvärr också laminathatare, men vi har lagt in Allocs laminatgolv som ser ut som klinkers (inte alls lika taskigt gjort som många billiga alternativ). Vårt gränsar till askparkett och vi har lagt metallist runt. Har för mig vi gav 359 kr/kvadratmetern.
//Mattias
Klicka här för att svara