Fritidshus
Richard Winters: [citat] Hej Hållihatten! Hur gick det med projekt badstrand? Vilka åtgärder vidtogs och hur blev slutresultatet?
Anonymiserad 618974: [citat] Det ska ge en skyddande yta om det görs rätt, ett lager av förkolnat trä. Men brukar bli ojämnt på det jag sett av hemmafixare. Kanske har dom varit slarviga bara, eller så är det svårt.
Håbbe01: Gumminippel https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-overgangstatning-50-32mm?_gl=1*1skbonk*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwk8e1BhALEiwAc8MHiJPXVPf6-qY5JAC_sBZMkil4IUkcxnkCEW1kG3JMJHIUmlL5q4F8tBoCjf0QAvD_BwE Rör https://www.bauhaus.se/ht-avloppsror-med-muff-o50x2000mm?queryID=951b4f2f744388cade848637eba36d68&objectID=469355&indexName=nordic_production_sv_products Plus montagelim typ PL400 Borde väl
Mattock: Hej, ny på forumet. Undrar om någon har erfarenhet av JM stugor som bland annat säljs av Byggmax och Polhus? De verkar kunna skräddarsy och anpassa sina byggsatser enligt önskemål. Jag och frun har fastnat för stugan Anders: https://www.byggmax.se/stuga-anders-64-m2-jm-stugor-fritid-p68740090 men det är svårt att hitta bilder/videos som inte är gjorda i designprogram av hur den är
Norktork: Tack! Dock märkte vi att isoleringen blivit väldigt fuktig i källaren. Måste krypt upp från golv etc mär den legat för tätt. Har inte haft fuktproblem i källaren tidigare. Så isoleringen får kasseras. [bild]
pettur: [citat] Min tanke var detsamma. Huset är inte hermetiskt tillslutet - är det fuktigt ute kommer det också bli fuktigt inne. Att huset blir fuktigt märks också på luftkvalitet och doft inomhus. Så vitt jag förstått solventilatorer/luftsolfångare är det också en del i hur de arbetar. LFS beskriver det som indirekt fuktstyrning - när solen lyser är det ofta torrare samtidigt som den
Claes Sörmland: Första frågan är ju hur det ska vara. Har du avloppstillståndet som beskriver hur anläggningen ska fungera? Om inte kontakta kommunen och begär ut det så kan du läsa svart på vit hur det ska vara kopplat. Är det felkopplat så att BDT-avloppet (det du kallar gråvattnet) inte ska gå till den slutna tanken från huvudstugan utan egentligen ska till tvåkammarbrunnen så får du väl
skyshaper: [citat] Den är popnitad, borrade bort den gamla och nitade fast en ny idag. Köpte en standardmagnet från Clas Ohlson som funkar utmärkt.
cpalm: Det finns överhuvudtaget väldigt många elradiatorer på marknaden idag som inte har några utstickande delar. Däremot verkar det vara standard att reglagen alltid sitter på höger sida
Gabbe1: Jag ser inget fel i att många vill ha minst lika bekväm tillvaro på sin fritid som i sitt ordinarie boende. Även om fritidshuset ligger naturnära så föredrar jag personligen att leva bekvämt när det gäller bostadsstandard.
Anonymiserad 618974: [citat] Aha, vad dum jag är. Det är klart! :) Tack för förtydligandet.
HasseTeknik: Töm 1 kopp vatten, för att skölja urinslangen, efter varje toabesök. Läste det i bruksanvisningen att det skulle hjälpa mot ev. avlagringar och har gjort det de senaste > 10 åren.
xxargs: Hade staten/miljömyndigheter haft möjlighet att tvinga dessa att gå på toalett så hade de gjort det. Somliga på miljömyndigheterna är tom. bekymrade över att kossor och hästar mfl. pinkar medans de är ute på grönbete och helst gärna sett att de samlas upp om det var tekniskt möjligt. - tex. djurhållning idag har numera en massa regler för gödselhantering med tex, täckta
Jorgli: [citat] Perfekt, gjorde det samma. Tack för input.
datja: [citat] Sen menar jag hålband när jag skriver spännband. Sorry.
MOLU: Hej, Jag ska lägga nytt golv i köket i vårt fritidshus. Under finns en ouppvärmd källare (går ner till +5 som kallast på vintern). Har tagit bort gammalt trägolv och ersatt gammal isolering (kutterspån) med glasull. Ska lägga spånskiva och sen vinylgolv. Jag har inte tänkt lägga någon ångspärr/plast. Tänker jag fel? Ska jag ha en ångspärr? mvh, Morgan
xxargs: Ingen av bilderna visar på någon 3-kammarbrunn - finns det en? är det fördelningsbrunnen mot infiltreringen efter 3-kammaren som bilden visar eller är det bara gråvatten/BDT-vatten som den behandlar ??? Idag behöver man en nytt avloppstillsstånd från kommunen när man gör större förändringar i sitt avloppsbehandling, dock får man göra underhåll - dvs. byta ut brunn, trasiga
berntaka: Hej ! Är ägare till en Sunwind eldorado förbränningstoalett. I servicemanual ingår byte av katalytkulor, någon som vet hur jag gör det ? Tackar på förhand Bernt Karlsson
Jonken711: [citat] Skulle vara intressant att veta hur mycket man skall såga bort på tex 45x145, hur ska man tänka? Ta bort 35mm på var sida eller?
Dowser4711: Kan man nominera forumets mest svårförståeliga inlägg någonstans? :)
Henrik Hed: [citat] Ok tack. Jag bor precis vid sjön så jag är livrädd för saltvatteninträngning så det låter lite riskabelt men tack ändå för tipset!
BirgitS: Till att börja med bör du noga kontrollera mattan kring golvbrunnen, i vinkeln mot väggarna och andra ställen där det kan vara utdragen så att det inte finns några mycket små sprickor. Det kan läcka vatten genom sådana. Det är vanligt att de börjar uppstå efter ungefär 20 år (beräknad teknisk livslängd). Då är det inte längre så meningsfullt att fräscha upp. På samma sätt
fribygg: Fönstren har ju ett akut underhållsbehov, dörren kan du ta ett annat år om det är så.
David__11: [citat] Det är en liten utomhus veranda. Så det finns inga väggar, bara tak