Vi har precis köpt stuga.
Nu har vi upptäckt att gråvattnet från huvudstugan går rakt ner i septitanken fast jag kan se i inspektionsluckan att det går 2 rör från WC under huset så det ena ska ju gå till infiltrationen och det andra till septitanken men hur i hela friden kan gråvattnet hamna i septitanken finns det nån slags backventil när det blir stopp för vattnet i handfatet rinner bort dåligt. Har testat kran för kran för att se vart det hamnar och allt hamnar i septitanken. Vi har ett nyare gäststuga på tomten är allt funkar som det ska gråvattnet till infiltrationen och toa till septi.
Är ganska Novis när det gäller VVS så har ni tips förklara gärna det så som ni gör för ett barn. 😂
Haft kontakt med förra ägaren men han har ingen koll.
🙏

Redigerat:
Gråvatten får man inte leda ner i infiltrationen fett och annat kommer sätta igen den

Det är rätt vanligt med en sluten tank till WC och en BDT lösning dvs slamavskiljare (tvåkammarbrun) med efterföljande infiltrationsbädd/ markbädd till gråvattnet, är det kanske så du menar?

F fribygg skrev:
Gråvatten får man inte leda ner i infiltrationen fett och annat kommer sätta igen den

Det är rätt vanligt med en sluten tank till WC och en BDT lösning dvs slamavskiljare (tvåkammarbrun) med efterföljande infiltrationsbädd/ markbädd till gråvattnet, är det kanske så du menar?
Ja, det är nog så jag menar. Vi har tvåkammarbrun på tomten.
Allt detta är nytt för mig och vill verkligen lära mig! 😊

Ingen som har någon idé vad som kan ha hänt?

Claes Sörmland
Första frågan är ju hur det ska vara. Har du avloppstillståndet som beskriver hur anläggningen ska fungera? Om inte kontakta kommunen och begär ut det så kan du läsa svart på vit hur det ska vara kopplat. Är det felkopplat så att BDT-avloppet (det du kallar gråvattnet) inte ska gå till den slutna tanken från huvudstugan utan egentligen ska till tvåkammarbrunnen så får du väl gräva upp och dra en ledning.

Varför det är så här kan ju bara sökas i historien, fråga säljarna. Kan handla om t ex avloppsbyråkrati eller bara lathet/ekonomi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.