46 125 läst ·
37 svar
46k läst
37 svar
Fixa djup dybotten i insjö?
Tack Lane, vad glad och tacksam jag blir av att du delar med dig av din yrkeskunskap!
Det låter spännande med flytande öar, det måste jag kolla upp mer (och hur man gör en sån där LOVA-ansökan)! Kunde vi få till ett sådant projekt vore det ju superbra!
Det låter spännande med flytande öar, det måste jag kolla upp mer (och hur man gör en sån där LOVA-ansökan)! Kunde vi få till ett sådant projekt vore det ju superbra!
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Intressanta ideer men jag vill ha wiraduk och det tycks vara problem att få tag i.Någon som har tips? Det skall ju vara från papperstillverkning.
Har någon gjort någon slags redskap (gripklo eller ankare) för att riva upp vattenväxter med vinsch från land? Borde gå med t.ex. traktor eller bärgningsbil. Redskapet kan fraktas ut så långt i vattnet som wiren räcker på t.ex. flotte. Borde vara en bra början innan man finputsar med muddringssug.H heimlaga skrev:Knepet lär enligt uppgift vara att svetsa ihop en lämplig gripklo med flera långa piggar som man slår ned i vassberget. Glipklon sitter fast i en vajer från en traktor med vajerkran som står på land.
Jag har inte varit med och gjort den här operationen själv men jag har sett resultatet och frågade av dem hur det var möjligt att två halvskraltiga gubbar hade flyttat sådär mycket vass upp på stranden på några timmar.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Hej LaneL Lane skrev:Nu har jag kollat och det är övergödning som är den huvudsakliga problematiken samt problem med blågröna alger. Man har även dåligt siktdjup (grumligt vatten). Men inga problem med miljögifter.
Lite oklart ursprunget till övergödningen, åtgärder som föreslås pekar mot jordbruket men även enskilda avlopp finns i området. Enligt Eniro ser det inte ut att vara bebyggt runt i någon större grad så dagvatten bör inte vara huvudproblemet. Det finns fisk i sjön vilket är positivt och den verkar ändå må relativt bra och artsammansättningen med.
Det gör det lite klurigt och som sagt har jag framförallt arbetat med åtgärder vid kust. Men en sak som är lite häftigt är just flytande våtmarker, eftersom jag nu är privat så får jag tipsa och en metod som verkar lovande och prisvärd särskilt eftersom blågröna alger är problematiskt är en metod som testats i Hönsan där man genom att kombinera kornhalm (som minskar blågröna alger) och flytande öar som tar upp näring ur vattnet har man på 3 år lyckats skapa en badbar sjö med bra siktdjup. För en rimlig kostnad. De är även nu stödberättigade enligt jordbruksverket.
Jag tycker ni kvalificerar er som möjlighet att söka LOVA-medel och nu får man 80 % finansiering, dock behöver man vara organiserade eller att ni får hjälp av kommunen att söka. Jag skulle ta kontakt med Johan på www.flytandeoar.se och prata lite med honom och med hans hjälp om han tror lösningen skulle fungera på er sjö försöka få med kommunen på tåget att söka bidrag.
Precis som med illaluktande källare behöver grundorsaken åtgärdas långsiktigt!
Är du fortfarande aktiv? Jag har en strandtomt i en grund havsvik (Södermanland) och skulle behöva råd och tips från någon som dig!
mvh
Helena
Hej Hållihatten!H Hållihatten skrev:Jag har nyligen köpt en sommarstuga med strandtomt vid en insjö, där strandskyddet är upphävt och området är detaljplanerat med egna bryggor vid stugorna.
Sjön är grund (medeldjup ca 1,6 m) och vattennivån har sjunkit kraftigt under de senaste årtiondena. Det växer mycket vass och näckrosor, som vi försöker bli av med vid vår strand.
Sjöbotten är grund och dyig och en sjunker ned långt i dyn, på vissa platser till knäna. Dyn ger ifrån sig luftbubblor som luktar mycket sumpgas.
Bilder från SGU visar att tomtmarken fram till vattnet är sandig morän, vad sjöbotten består av är dock oklart.
Jag vill åstadkomma en sjöbotten som går att bada på, med en fast botten, som går att gå på. Sandbotten och gräva ur lite så att det blir djupare vatten är ett plus men inget krav. Grannar har lagt ut markduk och sand på sin tomt, men det var inte tillräckligt för att skapa en fast botten.
Vad bör jag göra för att uppnå en fast botten som går att bada på?
Hur hittar jag entreprenörer som är villiga att jobba med privatpersoner? (Vi har kontaktat SLU, stora väg- och vattenföretag, många arkitekt- och byggföretag, samt alla landskapsarkitekter vi kunna hitta i regionen. Ingen som har kunskap om detta jobbar med privatpersoner.)
Jag har koll på att steg 1 är att ta fram en ansökan om vattenverksamhet till kommunen. I den måste specificeras vad jag vill göra, vilka massor som krävs etc. Men den måste ju bli ganska korrekt, så att jag kan göra det jag behöver göra med stranden om ansökan går igenom.
Hur gick det med projekt badstrand? Vilka åtgärder vidtogs och hur blev slutresultatet?
Klicka här för att svara