Vi försöker få allt från påskliljor till magnolia att växa och trivas hos oss. Vi bor på Vikbolandet och mycket a den jord vi har är laddad med lera. Nu vill vi sätta ett äppelträd. vad ska vi tänka på?
Vi försöker få allt från påskliljor till magnolia att växa och trivas hos oss. Vi bor på Vikbolandet och mycket a den jord vi har är laddad med lera. Nu vill vi sätta ett äppelträd. vad ska vi tänka på?
Äppelträd hör till dem som faktiskt trivs bra på lerjord. Men som allt är största risken att den blir kompakterad. Man ska inte gräva innan lerjorden har "rett sig" som det heter, på våren. Och inte när den sjöblöt. Och man ska undvika tyngd och att köra över den. Bäst är att gräva upp den och låta den "frysa sönder" under en vinter, sedan hantera den varsamt på senvåren så luftigheten bibehålls.
Men annars gäller att blandar upp den med en fjärdel barkmull. Man kan även använda lite småstenar och grus (ej fin sand). Se till att luckra även sidorna på gropen (väggarna, med en grep) så ska det nog gå jättebra.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.