Hej!
Önskar tips på hur vi kan rama in framsidan på huset. Vill framförallt skapa ett skydd för barnen så att de inte kan springa ut i gatan. Sedan vill vi ha insynsskydd. Funderar både på en häck och staket men landar inte i något. Bifogar bild på framsidan av huset. Bor i växtzon 5. Önskar gärna tips på en vintergrön, smal häck som växer snabbt.
/Annie
Önskar tips på hur vi kan rama in framsidan på huset. Vill framförallt skapa ett skydd för barnen så att de inte kan springa ut i gatan. Sedan vill vi ha insynsskydd. Funderar både på en häck och staket men landar inte i något. Bifogar bild på framsidan av huset. Bor i växtzon 5. Önskar gärna tips på en vintergrön, smal häck som växer snabbt.
/Annie
Redigerat:
Fint hus! Vore snyggt med smidestaket. Ev med tegelpelare.R Rosan91 skrev:Hej!
/Annie
Tänk om jag kunde ta fram en vintergrön anspråkslös smal och snabb häck – vad rik jag skulle bli. ;-)
Zon 5 ger lite begränsningar, men du kan kolla upp dessa:
• Lärk (Larix decidua och Larix sibirica) tappar visserligen barren på vintern, men är snabb, vacker gul höstfärg. De är lite roligare än vanliga barrhäckar.
• Vanlig gran (Picea abies) är också snabb kan klippas smal.
• Det finns två idegranar som är härdiga i zon 5: Taxus x media 'Adams' och Taxus x media 'Farmen', som används som häck, växer i normal takt. (det har man igen efter några år, de snabba vill gärna fortsätta lite för snabbt). Jag älskar idegranshäckar och det passar som en smäck till tegelhuset. En vacker stilren häck.
Det smala med häckarna är det ni själva som rår på, genom att beskära sidorna.
Låt bli tuja.
Klicka här för att svara