Hej,
Har kört fast med idéer för att göra våran uteplats med utekök mer enhetligt i stil. Drömmen är att få en italiensk känsla på uteplatsen, men resterande trädgård har starka influenser ifrån Japan. Kan dessa två stilar mötas eller rekommenderar du något annat?
Vilka växter kan man ha i krukor/blomlådor etc?
Bor i växtzon 1 på västkusten.

En ytterligare fråga är att jag håller på och anlägger en bäck som mynnar ut i en mindre damm under en bro. Vad bör jag tänka på med vattenflöde, pump och reservoar etc för att få en porlande bäck som förstärker intrycket av lugn i trädgården? (Se sista bilden)
Mvh David

• Uteplats med pergola, utekök och trädgårdsmöbler, belysning längs gångväg och trädgård i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uteplats med trädeck, pergola, utekök och krukor som söker enhetlig stil.
    Skapa konto
  • Uteplats med trämöbler och lampor, täckt grill och parasoll mot husvägg och räcken med insynsskydd.
    Skapa konto
  • Trädgård med bäck under en träbro, stenkanter och blandad växtlighet som ger en lugn atmosfär.
    Skapa konto
H husdave skrev:
Hej,
Har kört fast med idéer för att göra våran uteplats med utekök mer enhetligt i stil. Drömmen är att få en italiensk känsla på uteplatsen, men resterande trädgård har starka influenser ifrån Japan. Kan dessa två stilar mötas eller rekommenderar du något annat?
Vilka växter kan man ha i krukor/blomlådor etc?
Bor i växtzon 1 på västkusten.

En ytterligare fråga är att jag håller på och anlägger en bäck som mynnar ut i en mindre damm under en bro. Vad bör jag tänka på med vattenflöde, pump och reservoar etc för att få en porlande bäck som förstärker intrycket av lugn i trädgården? (Se sista bilden)
Mvh David
Man kan väl säga att italienska växter går åt att klara soligt och torrt, medan japanska vill ha mullrik och fuktigt. Det är främsta avgörande faktorn. Jag tror inte att denna trädgård (med det som är där idag) kan bli utmejslat vare sig det ena eller andra. Det är inte bara växter som skapar karaktär.

Men med grus och lådor och ganska få skuggande träd kanske lite mer sol- och torktåligt vore bra?

Om du vore min designkund skulle jag luska djupare i din bild av "italiensk trädgård" egentligen är. En del ser cypresser eller pinjeträd, andra vindruvor, olivträd, stora fontäner eller massor av krukor i teracotta.

Men det är ju inte bara växter som skapar karaktär.

Kan du få till klätterväxter vid pergolan?

Det finns massor fint för stora krukur (trälådorna på bild). Jag tänker att du kan ha buskar, dvs som inte börjar om varje vår. Havtorn 'Hikul', alpvide, dvärgtall (uppstammad och formad), klotformat vintergrönt, uppstammad lagerhägg – tror du kan gilla dessa.

Kanske någon större buske (som du stammar upp nerifrån) en liten rönn (Carmencita är tålig), eller rönnsumak för exotisk känsla. Japanska lönnar är ändå ganska tåliga, bara de inte står i gassande sol och blåst, och de är så himla vackra.

Annars funkar bukettapel och smällspirea bra i krukor. Höga prydnadsgräs?

Vet inte om detta gav dig någon ledning? (Lite stresssad av alla frågor jag har kvar att svara på.)

Angående vattenflöde och pump kan jag inte rådge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.