Byggahus.se

Uteplats och skifferplattor

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi funderar på att bygga en upphöjd uteplats med ev. vägg/tak. På och i anslutning till uteplatsen är det skifferplattor på sandbädd. Huset är i mexitegel och vi tror att det skulle se konstigt ut med vanlig trall. Vi behöver höja golvet för att komma upp i nivå med altandörren. Har du något förslag på material och hur det skulle kunna se ut? Den får gärna gå ut mera från huset och behöver inte vara just under vardagsrumsfönstrena som det är nu.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · Nivå 9
    Det ser ut som ni har entrédörren alldeles intill?! Spontant skulle jag försöka jobba lite fram avskiljning mellan nya uteplatsen ("det privata") och entrérummet ("allmänna"). Tänk i rum. Behöver inte vara helt fysiskt eller visuellt avskilt, men ändå markera.

Kanske kan man i denna "avskiljning" även försöka dölja det klumpiga som en träaltan medför särskilt när den blir upphöjd. Dölja med växter framför kanten? Kanske en smal häck (färdig höjd), och istället sätta entrérummets bänk mot denna, så den möter gästen och känns välkomnande, och även döljer privata altanen.

Jag skulle hur som testa olika lösningar. Dvs rita och testa först, utefter vad ni vill att uteplatsen ska rymma (den behöver inte bli större än behov av möblering).

Man kan också göra en högre nivå längs med huset, minst lika brett som en dörr som är öppen, och sen ett-två steg ner till altanen som då följer markens nivå bättre. Den högra nivå kan ev tjäna som sittbänk partiellt. (finns så många varianter och idéer, t ex kan den högre nivån gå i vinkel och utgöra en soffbänk, kanske få ett ryggstöd, som då blir "vägg" mot entrérummet (och få en klätterväxt och belysning). Färgen på träet (snickerier som spaljé/väggar/plank) bör lira mot huset, så svart slamfärg kanske?

Skiffer är i alla fall väldigt bra mot teglet!

Hoppas ni fick några uppslag som gör att ni kommer igång med tanken. Svårt att designa på 10 min i en chat...

Lycka till!

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt inspirerande svar!