Hej! Vi skulle precis börja renovera sovrummet på andra våningen. Taket är lyft över fönstren i stället för att ha snedtak. Detta gör att det är hörn inne i rummet och att yttertaket sådeles är vinklat innåt. (lite svårt att förklara!) I alla fall så har regn och smältvatten inte runnit bort från taket utan ner i väggen istället. Hörnen i rummet är helt ruttna! Vi gjorde ingen besiktning när vi köpte huset pga. av att det var en besiktning gjord tre år tidigare. Skadan kan inte ha skett på de åren vi bott i huset efter som det är genom ruttet. Läckaget måste ha pågått flera år. Beiktningsmannen upptäckte inte detta vi den tidigare besiktningen. Kan detta räknas som dolt fel eller måste vi själva stå för hela kostnaden? Huset är byggt 1929 tror jag. Vad ska vi göra? Även om vi själva får stå för hela kostnaden så har vi inte en aning om vart vi ska börja...

Detta kan knappast räknas som dolt fel. Med tanke på husets ålder, får man räkna med att sådant kan dyka upp. ;)

Ja, jag håller nog med Immobil, man får räkna med sådant på gamla hus. Ju äldre huset är, desto svårare blir det att åberopa dolt fel.

Du skriver att en besiktning är gjord 3 år innan ni köpte huset? Denna kan ni nog inte hänvisa till eftersom den för det första inte utfördes på er beställning, och för det andra är så gammal. En jordabalksbesiktning gäller bara 6 månader om jag minns rätt. Alltså skulle ni egentligen själva ha anlitat en besiktningsman som utfört en jordabalksbesiktning. OM ni gjort det, och han missat den här riskkonstruktionen (som jag uppfattar att det rör sig om) hade ni isåfall fått försöka ta till rättsliga åtgärder mot honom/henne, alltså hävda att besiktningsmannen gjort en miss som han får ersätta er för.

Hur ni ska åtgärda det? Svårt att säga med den beskrivning du gett, du kanske har möjliget att lägga upp lite foton här? Mitt förslag annars är att ta dit nån byggfirma för att konstatera omfattningen av skadan och ge förslag på åtgärdet....lycka till! Inte kul med fukt :-/

Det är nog inte mycket att göra, som tidigare skrivit så får man nog räkna med sånt... >:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.