Byggahus.se

Gammal golvbrunn, kostnader?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Har just gjort besiktning av huset jag håller på att köpa.

I ett nygjort badrum konstateras att golvbrunnen är gammal (troligen från byggåret 76).

Jag funderar på vilka kostnader som kan uppstå för detta och vilken ev kostnadsreduktion som kan vara rimlig att begära.

Blir lite skraj över att badrummet är gjort på det viset och att läsa under det här ämnet ger en kalla fötter ...

Det är två nyrenoverade badrum i huset. De är gjorda av "fackman" enligt säljaren men inga intyg finns.
    Antar att om fuktskada uppstår så utgår inte ersättning ifrån försäkringsbolag?
    Finns det möjlighet att betala en dyrare premie för att detta ändå ska täckas?

2. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Det behöver inte alls vara nåt fel på golvbrunnen. Det besiktningsmannen förmodligen anmärkte på var att klämringen var av en typ som man inte använder längre. Renoverar man badrummet idag så måste man byta golvbrunnen om den är äldre än -91. Den anmärkningen hade vi också i protokollet och de flesta andra med en äldre brunnstyp. Det betyder inte att det garanterat kommer en skada. Problemet är väl att klämringen kan vara för "slapp" och inte pressar fast tätskiktet/plastmattan tillräckligt hårt. Vad du ska få för avdrag på köpeskillingen är svårt att svara på. Byta golvbrunn = riva hela badrummet. Det är inte rimligt att göra ett avdrag för hela renoveringen.

vad gäller försäkringsbolaget så vet jag inte. De gör ju oftast ett åldersavdrag. Du kan iallafall inte hävda dold fel och kräva säljarna på skadeersättning. Försäkringsbolaget kan säkert ersätta en sanering av skadan (om det skulle uppstå) men inte en renovering av badrummet. Hör med dem vad som gäller.