Försäkringar
cpalm: [citat] Försäkringen gäller säkert, om än i begränsad omfattning, för lösöre som förvaras utanför bostaden. Det är "standard". Men även den bästa försäkring har ju avgränsningar och täcker inte alla tänkbara skador. Rimligtvis måste situationen här vara att försäkringsbolaget anser att skadan inte faller inom vad som enligt villkoren ersätts. Jag antar att det är
hempularen: Rent hypotetiskt, så är det nog faktiskt möjligt att vllkoren för "varudeklarerat" är sådana att de skulle kunna täcka ett fel, som bes. mannen missat, men som är helt uppenbart för alla inblandade (utom bes. mannen). Men uppförsbacken mot förs. bolaget blir nog både brant och lång då. I det här fallet misstänker jag att de kommer att hänvisa till friskrivningen om att de inte
hempularen: Men står alltså räkneverket still om alla förbrukare är avstängda, men du har fullt tryck inkopplat? I så fall har du ingen läcka. En variant man kan tänka sig, är att du släpper ut liiite vatten genom säkerhetsventilen till varmvattenberedaren, när den värmer vatten.
InsidersUnited: [citat] Ingen undersökning mer än mig själv och min Far, vi har båda haft Trygg men inte längre. Jag har inte otur, har utnyttjat försäkringar 2 ggr på 25 år, det tror jag är rätt normalt.
kest: Om det är gammalt, så är det uttjänt så gäller ej försäkringen. Om det är felbyggt så gäller ej försäkringen Om det läcker så se ovan då gäller ej försäkringen. Om man ändå skulle lyckas få ut något så är det åldersavdrag å självrisk så....
EyEr0n: Att hantverkaren inte får ersättning ifrån sitt bolag är inte ditt problem. Då får han fixa det ifrån egen ficka.
Danne213: [citat] Jag skulle satsat på ett skärmtak eller liknande ovanför. Även om någon tar på sig ansvaret vilket jag inte kan uttala mig om så kommer de nya FD se likadana ut efter ett tag. Vattnet rinner nerför karmen och samlas vid plåten nedtill. Skadorna kommer som på beställning. Det är bra med tassar/språng ibland..
Saintus: För att följa upp mitt egna inlägg så valde jag att få ut en kontantersättning från försäkringsbolaget efter det att jag lät dem bekosta en ny fuktbesiktning då badrummet hade rivits och det framkom att det inte fanns några följdskador. Då kändes det tryggt att ta pengarna och avsluta försäkringsärendet och det blev smidigare att hantera gentemot de som renoverade badrummet
hempularen: Det antyds väl i tråden att bolaget tror att kopplingen inte var korrekt åtdragen. Om så hade varit fallet, och man hade orsakat missen själv. Så är kanske avdrag rimligt. Men det är ju lite underligt att man skall behöva visa på materialfel själv. Bara för att deras skadebesiktigare dragit en felaktig slutsats.
jonaserik: Blir nog kanske som vanligt med bolag, åldersavdrag och du kan förvänta dig fel i en äldre anläggning
Parkeringsvakten: Man behöver gå igenom sina försäkringar VARJE år. Det slår aldrig fel att de höjer inför nytt avtals-år. Det är så det tjänar pengar, genom att höja för de som inte bryr sig om att byta. TS är det inte så att även om du har försäkringen per månad så är det nu som den ska förnyas.
Carwen: [citat] Det är säljarens försäkringsbolag då skadan upptäcktes inom 30 dagar efter tillträdet. Tydligen praxis i försäkringsbranschen. Men ska nog ringa och bolla med vårt försäkringsbolag ändå känner jag. Tack för att jag fick ta del av ditt resonemang!
Silver78: Du får läsa igenom vad din försäkring täcker eftersom villkoren skiljer sig åt. Det står skrivet i ditt försäkringsbrev. Är du osäker så ringer du och frågar ditt försäkringsbolag. Det finns alltid en viss procedur man skall genomgå för att bli beviljad ersättning. Merkostnader för mat tror jag inte på. Då är det mer en fråga om du är tvungen till annat boende under tiden.
Krusagården: Vi köpte ett gammalt hus på en liten gård i början av året. Under vintern märkte vi int av några möss. Men nu denna höst och när vinter närmar sig hör vi dem innertaket. ”Vinden” är isolerad med spån, samt att det är knappt en krypvind så man kommer int direkt upp där. Huset står på krypgrund så alternativen att ta sig in är ”oändliga”. Vi är ägare av en katt samt
Saga Fröjd Lee: Tack för svar, jag har kommit överens med FB om att dokumentera om läckaget kommer från annat ställe än vad de själv anger i sitt beslut, så jag tror inte att jag i nuläget ringer dem. Skulle det framkomma att skadan kommer från annat ställe ringer jag :) Vi har ägt huset i ett år, det är inte heller förra ägaren som gjorde renoveringen utan den dessförinnan. Förra ägaren har
Elin80: [citat] Förlåt för dålig koll men vad innebär detta? Och vad kostar det?
JA”Snabbe”: Det är precis samma sak i bilbranschen, vi gör skadebesiktning OCH reparerar. Sen gör Dekra stickprovskontroller regelbundet.
major_tom: https://lawline.se/answers/vem-bar-ansvaret-for-om-ett-barn-skadar-sig-under-egen-traning-innan-gymnastiklektion-pa-morgonen
Thomas': [citat] [citat] Jag beklagar, måste vara ett helvete! Som sagts ovan. Förklara för försäkringsbolaget att du saknar kunnande! Jag skulle inte blanda in "jag har ingen ork". Att du skall dra detta nu, och speciellt med 3 entreprenörer känns övermäktigt. Jag hade 2 entreprenörer när jag byggde, och då var det att helt fri vilja. Även detta kan vara påfrestande. Skulle inte velat ha in
Henkan Sundberg: [citat] Att putsa väggarna kanske kan vara ett alternativ?
Hemmakatten: Vi skippade slutbesiktningen, det här var iofs 2006-7 innan den nu gällande PBL trädde i kraft. Vi bodde, i husvagn, på tomten och kunde följa bygget dag för dag. Vi byggde i lösvirke med delade entreprenader. På taklagsfesten var alla hantverkare med. 27 olika personer. Vår KA var på bygget varje vecka, han var en pensionerad byggare och hade tid. Vi kände också att vi hade insyn och
Jhnaa: [citat] Vad hade hänt ditt golv? Och vad hade du för försäkringsbolag? Vad hade du för golv? Det är ju som sagt inte rimligt att ersätta på det viset de menar på. Nu har de gått med på att jag får ta hit golvfirma som får bedöma åtgärd och jag har svårt att se att de skulle säga att slipning av endast två brädor blir bra. Är dock orolig att de ska föreslå att byta ut endast
Claes Sörmland: [citat] Du står där med ansvaret för ditt eget hus vare sig du vill eller inte. Praktiskt kan du lösa det genom att ta reda på hur olika delar i huset ska utföras, t ex genom att fråga på detta forum eller det kanske finns någon kunnig i vänskapskretsen. Eller så kan du betala någon för det, t ex en rörfirma som du litar på eller en besiktningsman. Problemet med nya
Martin_355: [citat] Tror han la platon matta på utsidan av soprummet. Framför källarväggen är det betongtrappa. Det är platonmmatta framför den nya muren som håller upp trappan. Annars är det Pordrän skivor runt hela huset. Sorry förklarade angående materialet. Det ingick inte i offerten Han bestämde vad som skulle köpas. Jag köpte inget utan hans vetskap. Har inte den kunskapen på vilket
Anna_H: Ring försäkringsbolaget på en gång, de hjälper er med allting.
klimt: Det är ju positivt för er att ni får detta som försäkringsärende. Det är nog så i de flesta försäkringar att man själv får stå för åldersavdraget, en helt ny konstruktion är trots allt ändå bättre för er. Det ni kan göra är att be om underlaget för hur åldersavdraget beräknats och dubbelkolla att allt stämmer.
deklerkk: Press försäkringsgivaren hårt. Kolla om det finns rättsskydd, hota med stämning. I andra hand rekommenderar jag isblästring!
Duni: Hej! Bor i ett litet hus på ca 93 o ska bygga en hel övervåning. Fick entreprenadkontrakt (ABS 09) Såg att byggaren Inte hade bockat för där det stod om att han skall lämna innan arbetet påbörjas en färdigställande skydd i form av Alt1. Försäkring Alt2. Bankgaranti Bör inte försäkringen vara kryssad?? Jag skrev till han detta och då skrev han att han kan ta ut en