Hej!
Detta är första gången jag någonsin får nytta av en försäkring. Dock finns det vissa oklarheter jag gärna skulle vilja reda ut innan jag (eventuellt) talar med försäkringsbolaget.
Skadan: Läckage av avloppsvatten i stora delar av huset/husgrunden.
Åtgärd: Stora delar av nedervåningen är rivna ned till bottenplattan. Bland annat är hela köket borta. Visst, det är inte kul att springa runt på plywood men det som givetvis påverkar oss mest är att vi inte har något kök överhuvudtaget.
Fråga: Tidsåtgången blir drygt tre månader. Vi bor hemma i denna röra. Jag önskar inte "utnyttja/lura" försäkringsbolaget med fult spel men jag vill heller inte avböja någonting jag är berättigad till. Det jag undrar över specifikt är gällande ersättning för merkostnader. Visst finns det något sådant? Vi har försökt hålla ned kostnader genom att göra storkok hos bekanta men givetvis har det blivit mycket mat från restauranger. Vi bor ute på landet så det är inte helt billigt att ta sig till och från matställen och givetvis även betala för maten. Det har även blivit en del micromat men det är ingenting man vill leva på två gånger om dagen i tre månader.
Någon som kan sprida lite ljus i ämnet?