Hej,

Jag har en gammal metall ytterdörr med ett Assa Abloy (Ruka) lås (djup 50 mm, längd 22 cm). Låset blev skadat och måste bytas ut. Vi skulle dock vilja installera ett elektroniskt lås istället. Dörren har ett låshushål på 50 mm. Jag hittade ett par av dessa gamla lås på bygghemma (Låshus Millers 7565 Ytterdörr), men jag är osäker på om jag kan ha ett digitalt lås med detta låshus. Det andra alternativet skulle vara att uppgradera hela dörren och låset. Har någon installerat ett digitalt lås på ett 50 mm låshus?

uppskattar hjälpen
Ahmad

Det finns lösningar allt från smarta motorvred till kompletta smarta lås som kan användas.
Om det står ruko på låshuset så är det troligtvis OSYM men det brukar vara möjligt att ändra så ett SYM passar men i ståldörrar är det svårt att svara utan bilder.

Dorndjup 50mm och stolplängd 225mm är standard låshus.

1 123abc skrev:
Det finns lösningar allt från smarta motorvred till kompletta smarta lås som kan användas.
Om det står ruko på låshuset så är det troligtvis OSYM men det brukar vara möjligt att ändra så ett SYM passar men i ståldörrar är det svårt att svara utan bilder.

Dorndjup 50mm och stolplängd 225mm är standard låshus.
Jag hade fel innan, dorndjup är 35mm och djup är 50 mm.. antar att det är en gammal standard

Här är några bilder, en visar avstånd där låshuset sitter.

• Hand håller ett metalliskt låshus som visar sidovy och avståndet där det fästs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar avståndet vid en dörrkarm där låshuset är monterat.
    Skapa konto
  • Vit dörr med låshus monterat på kanten, synliga skruvhål och låscylinder.
    Skapa konto
  • En hand håller en öppen dörrlåsmekanism från Ruko/ASSA som visar låshusets position och avstånd.
    Skapa konto
Jag trycker det ser ut som en 1362 med 28mm dorndjup.
Dorndjup mäts till centrum cylinderroddare eller trycke.
Ser ut som en daglåsning till ett företag med tillhållarlås för nattlåsning.
Det man brukar göra där är att montera ett elslutbleck eller motorlås men om det endast är daglåsning så är ett elsutbleck att föredra men något måste styra elslutblecket.
Aluminiumdörrar med smalprofillås gör att de vanliga lösningarna för privatmarknaden inte fungerar.

Är det privat eller företag?
Vad vill ni uppnå och vilket problem vill ni lösa?
Kanske en smart låscylinder kan vara lämplig?
Är det endast daglåsning eller uppställning?
Hur stor är passagen varje dygn?

1 123abc skrev:
Jag trycker det ser ut som en 1362 med 28mm dorndjup.
Dorndjup mäts till centrum cylinderroddare eller trycke.
Ser ut som en daglåsning till ett företag med tillhållarlås för nattlåsning.
Det man brukar göra där är att montera ett elslutbleck eller motorlås men om det endast är daglåsning så är ett elsutbleck att föredra men något måste styra elslutblecket.
Aluminiumdörrar med smalprofillås gör att de vanliga lösningarna för privatmarknaden inte fungerar.

Är det privat eller företag?
Vad vill ni uppnå och vilket problem vill ni lösa?
Kanske en smart låscylinder kan vara lämplig?
Är det endast daglåsning eller uppställning?
Hur stor är passagen varje dygn?
-Det är privat, inte företag. En vanlig dörr som vi brukar använda dagligen men det är inte huvudentrén.
-Låset gick sönder och måste bytas. För att kunna öppna dörren från utsidan behöver man använda nycklarna hela tiden, så egentligen behöver vi antingen ett lås som man kan öppna bara med handtagen och låsa från insidan med nyckel eller ett annat sätt. Bästa scenario att kunna installera en elektronisk lås som Yale doorman.
- ett smart lås skulle vara perfekt, men när jag visade låshuset till personalen i bauhaus sa han att det är bäst att byta dörren och installera en smart lås eftersom det är svårt att hitta såna låshus i marknaden.. men jag antar att han vill sälja dörren här och inte lösa problemet.

Bifogat en gammal bild av dörren, utsidan

Tack för hjälpen

• Vit ytterdörr med fönster och kattlucka, behov av nytt lås för daglig användning.
    Skapa konto
Han är inte helt fel ute då det inte tillverkas smarta lås som yale doorman i smalprofilutförande.
Antingen monterar man en läsare och ett elslutbleck/ellås/motorlås eller så använder man en smart låscylinder eller dörrbladsläsare.
Det finns dörrbladsläsare och smarta låscylindrar som du kan öppna med en mobiltelefon som går att använda i dörren.
Aluminium dörrar finns både i vanlig profil samt smalprofil.

Gå inom en låssmed istället för ett byggvaruhus där personalen ofta har bristande kunskaper om lås.
Köp inte nytt låshus innan du bestämt vilken lösning du vill ha då beroende på lösning kan det krävas olika låshus eventuellt kan man även göra om så att nyare smalprofillåshus passar med 35mm dorndjup.

• Gilla
Ahmad_Rifai
  • Laddar…
Tack för svaret. Ska gå genom en låssmed och bestämma!

Mvh
1 123abc skrev:
Han är inte helt fel ute då det inte tillverkas smarta lås som yale doorman i smalprofilutförande.
Antingen monterar man en läsare och ett elslutbleck/ellås/motorlås eller så använder man en smart låscylinder eller dörrbladsläsare.
Det finns dörrbladsläsare och smarta låscylindrar som du kan öppna med en mobiltelefon som går att använda i dörren.
Aluminium dörrar finns både i vanlig profil samt smalprofil.

Gå inom en låssmed istället för ett byggvaruhus där personalen ofta har bristande kunskaper om lås.
Köp inte nytt låshus innan du bestämt vilken lösning du vill ha då beroende på lösning kan det krävas olika låshus eventuellt kan man även göra om så att nyare smalprofillåshus passar med 35mm dorndjup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.