Kan kan det men det är mindre troligt.Arn83 skrev:
Bra beskrivning. Kan ett lås verkligen sitta fast så illa att man måste köpa ett nytt? Eller är det brist på verktyg och kunskap?
Hade man inte kunnat såga bort träet runt omkring och där igenom frigöra låset? Hade varit väl värt att slippa dyr kostnad 2700 kr och dessutom slippa ha separat nyckel till förrådet
Det är troligtvis något annat som var problemet.
Jag lossar många lås om året men har svårt att minnas att jag inte lyckats lossa ett lås, det bökigaste kan vara riktigt gamla deuxbattantlås där tryckespinnen rostat fast så man tvingas borra ur den och slå ur resterna men det är ovanligt.
Ibland kan man tvingas borra ur någon skruv men det hör till.
Om det är den gamla dörren som syns i bild så blir jag väldigt frågande till varför det inte skulle vara möjligt att flytta över låscylinder och behör från den dörren, däremot kan det krävas en annan cylinderring eller en förlängare och kanske även en längre tryckespinne..
Jag tycker 2700kr låter som ett ASSA Entré behörspaket, montören ska informera dig om tillkommande kostnader så du kan ta ett beslut.
Redigerat:
Tack för input1 123abc skrev:Kan kan det men det är mindre troligt.
Det är troligtvis något annat som var problemet.
Jag lossar många lås om året men har svårt att minnas att jag inte lyckats lossa ett lås, det bökigaste kan vara riktigt gamla deuxbattantlås där tryckespinnen rostat fast så man tvingas borra ur den och slå ur resterna men det är ovanligt.
Ibland kan man tvingas borra ur någon skruv men det hör till.
Om det är den gamla dörren som syns i bild så blir jag väldigt frågande till varför det inte skulle vara möjligt att flytta över låscylinder och behör från den dörren, däremot kan det krävas en annan cylinderring eller en förlängare och kanske även en längre tryckespinne..
Jag tycker 2700kr låter som ett ASSA Entré behörspaket, montören ska informera dig om tillkommande kostnader så du kan ta ett beslut.
Så här ser det ut. Verkar som cylinderlåset är Assa medan handtaget är Habo Boston som ligger på ca 300kr. På låscylindern står med små bokstäver 8cd.
Jag får höra med Veteranpoolen om de har gjort några påslag på inköpspriset och i så fall kräva att man tar bort dessa. Det är väl typ det enda jag skulle kunna få. Hade troligen blivit bättre och billigare att ringa en riktig snickarfirma men man får lära sig den dyra vägen.
Det i bild bör inte kosta 2700kr.
Om ni inte haft synpunkter på utseendet så hade ett vanligt förrådspaket (habo ytterdörrsats) passat men det går lika bra att plocka ihop allt löst.
Om jag ska vara petig så ser cylinderringen lite låg ut.
Ytbehandlingen skiljer mellan cylinder och behör men det är endast estetiskt och skiljer alltid lite.
Om du är osäker på priset och påslag så begär kvittot från inköpet.
Angående 8cd så ska det stå SCD som betyder att låscylindern har borrskydd (SCD=Security Cylinder Drillproof, för länge sedan stod det SCB=SäkerhetsCylinder Borrskyddad).
Om ni inte haft synpunkter på utseendet så hade ett vanligt förrådspaket (habo ytterdörrsats) passat men det går lika bra att plocka ihop allt löst.
Om jag ska vara petig så ser cylinderringen lite låg ut.
Ytbehandlingen skiljer mellan cylinder och behör men det är endast estetiskt och skiljer alltid lite.
Om du är osäker på priset och påslag så begär kvittot från inköpet.
Angående 8cd så ska det stå SCD som betyder att låscylindern har borrskydd (SCD=Security Cylinder Drillproof, för länge sedan stod det SCB=SäkerhetsCylinder Borrskyddad).
Redigerat:
Tack för tips.
Här finns en för 500kr, med samma namnet som du skrev. Trodde det var något i denna prisklassen han hade köpt. Ska definitivt begära ut kvitto. Beijer är väl den i särklass dyraste bygghandeln som ofta erbjuder 15% rabatt för Villaägarnas kunder och säkert även till andra större kunder eftersom de har så stora marginaler. Veteranpoolen tror jag däremot lägger på 20 % på det redan dyra priset....
https://www.bygghemma.se/inredning-...xtoyQYFuRPlAyeH5tl5eMBf4Kn3aI0BRoCuhMQAvD_BwE
Tycker inte handtaget snickaren valde är speciellt snyggt. Ganska vassa och obehagliga hörn. Den du länkar till ovan ser faktiskt även utseendemässigt bättre ut.
Här finns en för 500kr, med samma namnet som du skrev. Trodde det var något i denna prisklassen han hade köpt. Ska definitivt begära ut kvitto. Beijer är väl den i särklass dyraste bygghandeln som ofta erbjuder 15% rabatt för Villaägarnas kunder och säkert även till andra större kunder eftersom de har så stora marginaler. Veteranpoolen tror jag däremot lägger på 20 % på det redan dyra priset....
https://www.bygghemma.se/inredning-...xtoyQYFuRPlAyeH5tl5eMBf4Kn3aI0BRoCuhMQAvD_BwE
Tycker inte handtaget snickaren valde är speciellt snyggt. Ganska vassa och obehagliga hörn. Den du länkar till ovan ser faktiskt även utseendemässigt bättre ut.
Jag hade flyttat över från den gamla dörren och sedan ringt veteranpoolen om att de kan hämta de "låset" dom köpt som du inte vill ha, om det gamla låset fungerar bra.Arn83 skrev:
Tack för tips.
Här finns en för 500kr, med samma namnet som du skrev. Trodde det var något i denna prisklassen han hade köpt. Ska definitivt begära ut kvitto. Beijer är väl den i särklass dyraste bygghandeln som ofta erbjuder 15% rabatt för Villaägarnas kunder och säkert även till andra större kunder eftersom de har så stora marginaler. Veteranpoolen tror jag däremot lägger på 20 % på det redan dyra priset....
[länk]
Tycker inte handtaget snickaren valde är speciellt snyggt. Ganska vassa och obehagliga hörn. Den du länkar till ovan ser faktiskt även utseendemässigt bättre ut.
Vad sitter det för låshus i nya dörren?
Redigerat:
Det var tråkigt då det gamla låshuset och dess behör uppfyllde kl3.Arn83 skrev:
Jag har aldrig varit med om att ett ASSA 2000 eller 2002 inte varit möjligt att lossa även i extremt sällsynta fall när det inte gått att demontera cylinderpropparna så lyckas jag demontera låset.
Med facit i hand borde jag nog ha avbrutit samarbetet med snickaren i samma ögonblick han nämnde att befintligt lås inte gick att använda.
Funderar på att göra någon slags reklamation mot denna onödiga kostnad. Tänker först klaga till Veteranpoolen och om de slår ifrån sig prova allmänna reklamationsnämnden
Det han har köpt verkar vara någon sådan här låscylinder d12
https://www.if-sakerhet.se/oval-enkelcylinder-assa-d12-1201.html
Finns en hel del varianter bland dessa.
Samt en cylinderring som kostar cirka 100 kr och handtaget som ligger omkring 300 kr
Finns det fler delar som jag kan ha missat? Vad är rimlig materialkostnad för detta?
Trodde i all ärlighet att det bara skulle ligga på några hundralappar eftersom hantverkaren inte ringde för att informera om kostnad och inte heller nämnde i samband med att misslyckande att använda befintligt lovsat det skulle kunna kosta ordentligt.
Utöver kostnaderna hittills uppstår ju ytterligare kostnad om jag vill byta ut cylindern framöver för att kunna använda befintliga nycklar till förrådslåset och inte behöva använda separat nyckel.
Blir det ungefär 600 kr extra samt arbetstid för detta?
Funderar på att göra någon slags reklamation mot denna onödiga kostnad. Tänker först klaga till Veteranpoolen och om de slår ifrån sig prova allmänna reklamationsnämnden
Det han har köpt verkar vara någon sådan här låscylinder d12
https://www.if-sakerhet.se/oval-enkelcylinder-assa-d12-1201.html
Finns en hel del varianter bland dessa.
Samt en cylinderring som kostar cirka 100 kr och handtaget som ligger omkring 300 kr
Finns det fler delar som jag kan ha missat? Vad är rimlig materialkostnad för detta?
Trodde i all ärlighet att det bara skulle ligga på några hundralappar eftersom hantverkaren inte ringde för att informera om kostnad och inte heller nämnde i samband med att misslyckande att använda befintligt lovsat det skulle kunna kosta ordentligt.
Utöver kostnaderna hittills uppstår ju ytterligare kostnad om jag vill byta ut cylindern framöver för att kunna använda befintliga nycklar till förrådslåset och inte behöva använda separat nyckel.
Blir det ungefär 600 kr extra samt arbetstid för detta?
Har nu klagat hos Veteranpoolen som inte var speciellt konstruktiva.
De ger mig enbart två alternativ antingen att betala fakturan så som den ser ut idag eller att de monterar bort allting såväl lås som handtag för att använda till annan kund och jag tar bort kostnaden för detta.
Som någon skrev ovan i tråden är det oerhört synd att låset till förra dörren har slängts på tippen på inrådan från snickaren på Veteranpoolen som menade att den satt fast för hårt och inte gick att få ut.
Lutar åt det senare alternativet att be dem montera bort allt och sedan göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden eftersom jag har ganska mycket på fötterna om att förra låset borde ha kunnat användas. Behöver bara få ner det skriftligt också från någon sakkunnig.
Veteranpoolen minskar sin faktura med 2700 kr och kostnaden för nytt lås och handtag ligger på 3700 kr inklusive montering och då passar mina befintliga husnycklar samt att jag får ett betydligt snyggare handtag än det fyrkantiga och fula som Veteranpoolen valde. Tycker dock att jag utöver det 2700 kr borde få även 1 timmes avdrag på arbetstiden för onödigt och felaktigt arbete som har debiterats.
Några synpunkter?
De ger mig enbart två alternativ antingen att betala fakturan så som den ser ut idag eller att de monterar bort allting såväl lås som handtag för att använda till annan kund och jag tar bort kostnaden för detta.
Som någon skrev ovan i tråden är det oerhört synd att låset till förra dörren har slängts på tippen på inrådan från snickaren på Veteranpoolen som menade att den satt fast för hårt och inte gick att få ut.
Lutar åt det senare alternativet att be dem montera bort allt och sedan göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden eftersom jag har ganska mycket på fötterna om att förra låset borde ha kunnat användas. Behöver bara få ner det skriftligt också från någon sakkunnig.
Veteranpoolen minskar sin faktura med 2700 kr och kostnaden för nytt lås och handtag ligger på 3700 kr inklusive montering och då passar mina befintliga husnycklar samt att jag får ett betydligt snyggare handtag än det fyrkantiga och fula som Veteranpoolen valde. Tycker dock att jag utöver det 2700 kr borde få även 1 timmes avdrag på arbetstiden för onödigt och felaktigt arbete som har debiterats.
Några synpunkter?
För kännedom så gjorde jag en anmälan till ARN. Som bevis lade jag fram svar från denna tråd om att låset kunde ha flyttats över till nya dörren samt skriftligt utlåtande från låssmed som som satte in nytt lås som passade befintliga husnycklar. Låssmeden fick se foton på gamla låset och skrev då ett mail till mig om att det hade enkelt kunnat flyttas över. Likaså gjorde säljaren på låsfirman.Arn83 skrev:
Har nu klagat hos Veteranpoolen som inte var speciellt konstruktiva.
De ger mig enbart två alternativ antingen att betala fakturan så som den ser ut idag eller att de monterar bort allting såväl lås som handtag för att använda till annan kund och jag tar bort kostnaden för detta.
Som någon skrev ovan i tråden är det oerhört synd att låset till förra dörren har slängts på tippen på inrådan från snickaren på Veteranpoolen som menade att den satt fast för hårt och inte gick att få ut.
Lutar åt det senare alternativet att be dem montera bort allt och sedan göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden eftersom jag har ganska mycket på fötterna om att förra låset borde ha kunnat användas. Behöver bara få ner det skriftligt också från någon sakkunnig.
Veteranpoolen minskar sin faktura med 2700 kr och kostnaden för nytt lås och handtag ligger på 3700 kr inklusive montering och då passar mina befintliga husnycklar samt att jag får ett betydligt snyggare handtag än det fyrkantiga och fula som Veteranpoolen valde. Tycker dock att jag utöver det 2700 kr borde få även 1 timmes avdrag på arbetstiden för onödigt och felaktigt arbete som har debiterats.
Några synpunkter?
Efter ett halvår så kom ARN med sitt beslut igår och jag fick avslag. Ganska kortfattad motivering men man menade att det inte fanns något som talade för att Veteranpoolen utfört sitt arbete på ett icke fackmannamässigt sätt.
Klicka här för att svara

