Fönster & Dörrar
Niq: Hur bra lim man än använder så släpper det så smånigom någonstans lite grann.Och då börjar det samlas vatten där som inte kan rinna bort och då börjar aluminiumen att oxidera och då släpper limmet mer och mer.
MathiasS: Näe jag vet inte exakt. Jag köpte mina fönster på Faringe Såg /sollentuna, men ev så är det SP-fönster som gäller där nu. Annars hade dom mycket uppsatt, då iaf.
Mangelito: Tack för era synpunkter. Det blev iaf nya fönster. Kände att jag helt enkelt inte hade tid att renovera alla. /Magnus
Joe: Är det någon som har erfarenhet av Kungsfönster? Jag väljer mellan Kungsfönster, Velfac samt Lenhovda (alu.beklätt). Tacksam för tips!
StyvBoard: Alltid 20-25 % på SP och Traryd hos www.bygglagret.se, men det får jag hos min lokale bygghandlare oxå så det går på ett ut, men man bör ju inte betala listpris iaf
caroline79: När två snickare satte in 12 fönster och en altandörr hos oss tog det 2 dagar att få in alla fönster samt att få det utvändiga arbetet klart (nya bleck, foder etc.). Den tredje dagen var de där och spikade foder på insidan (inte en hel dag). För detta inkl allt material (exkl fönster) betalade vi 32 000. Vet inte om det är billigt eller dyrt, men det kändes ok jämfört med andra
JonasHolm: Hej! Är det någon här på forumet som har bra eller dåliga erfarenheter av Elit Fönster. Någon som vet vad det kan kosta att beställa en extra bred helglasad paraddörr. Vill gärna ha en 18x21/21 dörr. /Jonas
yonna: Jag skall ha en glasvägg från golv/tak och som skiljer två rum och jag har för mig att dessa måste vara splittersäkrade om de inte bara sitter uppe vid taket.
Papphammar: Är det någon som har några erfarenheter av ERA-fönster. Har fått ett skapligt pris men är obekant med företaget o dess fönster. De har P-märkning, men hur är de för övrigt. Någon som köpt av dem? Mvh
billy_baver: Vill ni ha en mild övergång mellan ute och inne väljer ni vitt (som trollar bort känslan av inramning). Vill ni framhäva utsikten väljer ni rött (känns som en mörk och dramatisk ram).
gerry: Kolla upp en litauisk tillverkare www.scanlita.com en kolega till mig handlat där och är jätte nöjd.
yonna: Jag hade visserligen bara 5 dörrar (inkl garage/port etc) i mitt förra hus - och det var enkelt att själv byta cylindrarna i dessa lås till nya med samma nyckel. Eftersom jag vet på ett ungefär hur Katt's hus kommer att se ut förstår jag hennes fråga ;). Där skulle jag också se till att någon fönsterdörr extra är låsbar från "trädgården" (hm ... parken?) och där man mest är.
Johan Gunverth: Kolla med RM-snickerier. Jag vet att de gör sådana jobb, men har ej koll på pris.
Jarppan: [citat] Denna kommentar är i mitt tycke det allra viktigaste ifall man vill ha fönster ner till golvet. Värme blir det mycket av på sommaren och det löser man som många skrivit med persienner m.m men många glömmer det allra viktigaste, kallraset på vinter`n. Viktigt med U-värdet och det stämmer det ska ligga (helst) under 1,4. Vi har dessa tre fönster i vardagsrummet ner till golv och
psamuels: Har ingen uppfattning om kvalite, men vill ändå tipsa om Allmogefönster: http://www.allmogefonster.se/ Kolla in deras TAO serie med det tyska Dreh-kipp beslaget. Tyskarna är ju duktiga på stenhus, dessa fönster öppnar inåt, både i överkant för ventilering samt sidohängt för putsning. Öppna utåt brukar inte vara någon god ide, särskilt inte om Du har ett 2-våningshus (jobbigt att
psamuels: Jag använde mig av Allmogefönster: http://www.allmogefonster.se/ Deras TAO serie har aluminium på utsidan samt trä på insidan, det är visserligen ett 2+1 fönster men jag gillar det tyska Dreh-kipp beslaget. Vi hade kopplade 2 glasfönster med mittpost, TAO har fast post som gör att fönstret ser precis ut som våra gamla fönster men ändå moderna med energiglas etc. Ett stort plus är
guran1: Jag bytte från källarfönster som var 100X40 och satte in 100X100 källaren försvann med engång. Det nya fönstret ligger ca 15cm över mark. De fönster på övervångingen är samma still fast 130X145. Om fönstrena sitter för lågt kan det skvätta smuts då det regnar. Guran1
CarMan: Om du tänkt att värma kåken med bergvärme kan man montera frikyla, om du tänkt att andvända ytjordvärme grå det, men funktionen blir extremt mycke sämre.
MathiasS: Har man ett runt fönster på en gavel får man nog tänka till lite. På en långsida är vattenbelastningen låg så jag tycker det räcker med ett enkelt foder, inga bleck. Jag sågade ut ett foder ur en 21mm plywodskiva och det ser bra ut.
Svedalahem: Vi köpte också Lenhovda. Historien bakom företaget (enl. vår leverantör) är att det är f.d. Elitfönsterpersonal (chefer) som hoppade av när Elit blev för stora och förlorade det lilla företagets fördelar & smidighet. Deras produkter är därför väldigt lika varandra!!! Prismässigt så kom inte ens SP-fönster i närheten av det pris vi fick av Lenhovda!
frecarlen: Tack! Har pratat med dem - 2-glaskassett med LE och argon för 650kr/m2. ink moms + 5 års kondensgaranti. U-värde 1.1 för gasdelen. Inget slår det - Case closed /Fredrik
EARTH22: Jajjamensan, visst kan du det! Köp nya fönster med ett svagt tonat glas som yttre och så vanliga energiglas som de två andra i kontruktionen! På det sättet blockar du ut värmen på sommaren och håller värmen inne på vintern. Alla fönster leverantörer har garanterat detta som tillval. Iallafall så har Tanumsfönster det, för det har jag...
Qudan: [citat] Ja SP ligger i Edsbyn det vet jag, men det var JAG som bor långt upp i norrland :o :P
landsjo: Solfaktor är ett mått på hur mkt av solens värme som kommer in. Rätt definition är "Total solvärmetransmittans till rummet genom glasning i förhållande till den solenergi som träffar yttre glasyta". Glasleverantören skall kunna uppge denna faktor för er och det kan skilja jättemkt mellan olika glas. Den totala solfaktorn inklusive eventuella solskydd bör nog ligga nedåt 0.1-0,15
Niq: ett alternativ kan ju vara att du snickrar en ram och sätter i glaskasseter direkt mot trälister med tätningsband . Och sätter "riktiga" fönster där som du vill ha öppningsbara
Nisses_Bygg: Det handlar inte bara om u-värde. Man kan ju rent teoretisk få ett jättelågt u-värde om man har en riktigt liten förnsteryta dvs mycket karm runt om. Man måste också ta hänsyn till hur mycket ljus fönstret ska släppa in (den s.k. dagsljustransmittansen). Gå in på eneregimyndighetens hemsida och ladda ner broschyren som handlar om att installera nya fönster. Själv valde vi
Tredia: Håller själv på att titta runt efter fönster... Skånska byggvaror - http://www.skbv.se Dyraste träfönstret 1845:- Men om det är energiglas vet i katten...
surfarn: Ska bygga ett hus vid vattnet med en bastudel och en relaxdel, totalt 10 kvm av lösvirke. I relaxavdelningen ska det finnas tre höga fönster, två breda och ett något smalare. Grejen är att jag vill göra det så billigt som möjligt. Huset kommer endast värmas upp i samband med bastubad så det behöver inte vara några avancerade glas i dom. Fungerar englasfönster?, eller vad