Vårt hus är ett souterränghus från 1943. Vi ska göra om två rum i källaren till sovrum. Det är bara drygt 2 meter från golv till tak. De två rummen är 2.64 brett och 3.80 långt. I dagsläget sitter det ett typiskt källar fönster i rummen som är 1.50 x 0.6 (bxh) med pelare i mitten. Det sitter precis i överkant på rummet. Fönstrena på våningen på våningen över är 150x130.

Min fråga är: Måste man behålla bredden 150 i källaren för att det ska se snygg ut utifrån? För om man behåller bredden på 150 och kanske har 110 eller 120 djupt så blir det ju bara ett stort fönster på väggen i sovrummet. Har ni andra någon erfarenhet av detta. Vi vill öka höjden på fönstret eftersom det tar bort lite av källarkänslan på rummet. Men hur brett?? resp högt "ska man" ha för att det ska se snyggt ut både utifrån och inifrån?

Har ni bilder och tips så blir jag oerhört tacksam.

//Petra

Jag bytte från källarfönster som var 100X40 och satte in 100X100 källaren försvann med engång. Det nya fönstret ligger ca 15cm över mark. De fönster på övervångingen är samma still fast 130X145. Om fönstrena sitter för lågt kan det skvätta smuts då det regnar.

Guran1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.