När vi fick vårt hus levererat för några veckor sedan visade det sig att husfabrikanten hade bytt fönsterleverantör. Från Elitfönster till Lenhovdafönster. Vad jag kan se så har Lenhovda ett något sämre U-värde än Elit.
Elit har 1,3 och Lenhovda har 1,4
Någon som har koll på hur stor skillnaden är på detta? Hur mycket skall man "bråka" med husleverantören?

sitter själv i exakt samma sits. har bett Lenhovdafönster ge mig en kalkyl på mellanskillnaden i kronor (baserad på de antal fönster vi har) samt energiförbrukning.

om jag har förstått det rätt så har de fönster som är gasfyllda och som har ett U-värde lägre än 1,4.

om husföretaget har muntligt eller skriftligt (i t.ex leveransdeklarationen) sagt att det skall vara 1,3 är det kontraktsbrott och du har rätt till ersättning. Min personliga uppfattning är att Elitfönster håller lite högre standard än Lenhovda.

Det kan vara viktigt att veta vilket U-värde de anger. Troligtvis är det själva glasets U-värde, men det som är intressant är hela konstruktionens U-värde, s.k Up-värde, där man tar hänsyn till karmar osv.

Det är dessa uppgifter ni bör jämföra!!

Vad ligger en accepterad U-värde nivå på när man ska skaffa nya rutor till huset?

Hur mycket gör det när det bara skiljer 0,1 i U-värde på två olika rutor..?

Tredia...

Det handlar inte bara om u-värde. Man kan ju rent teoretisk få ett jättelågt u-värde om man har en riktigt liten förnsteryta dvs mycket karm runt om. Man måste också ta hänsyn till hur mycket ljus fönstret ska släppa in (den s.k. dagsljustransmittansen).

Gå in på eneregimyndighetens hemsida och ladda ner broschyren som handlar om att installera nya fönster. Själv valde vi elitfönster för att de hade ett acceptabelt lågt u-värde (1,3 tror jag det var) men samtidigt släppte in mycket ljus (det är ju därför man har fönster...).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.