3 221 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Låsbara fönsterdörrar
Har precis tittat på samma sak!
Fick hem några broschyrer häromdagen, kommer inte ihåg vilka, men det var från fönstertillverkare. Fönsterdörrar verkar vara billigare hos fönstertillverkare än hos dörrtillverkare.
Alla gick att få med riktigt ytterdörrslås, de flesta med ASSAs lås, för en "liten" extrakostnad förstås.
Vad som är viktigt tror jag är att se till att ALLA dörrar/fönsterdörrar är lika säkra som en "vanlig" ytterdörr. Det är ju ingen vits med ytterdörren "inbrotts"säker om man har terassdörrar som vem som helst kan peta upp. Speciellt inte om terassdörrarna är på nedervåningen.
Vi kommer nog att ha samma lås på alla dörrar, dvs. man kan öppna och låsa utifrån med samma nyckel och lås.
Alla gick att få med riktigt ytterdörrslås, de flesta med ASSAs lås, för en "liten" extrakostnad förstås.
Vad som är viktigt tror jag är att se till att ALLA dörrar/fönsterdörrar är lika säkra som en "vanlig" ytterdörr. Det är ju ingen vits med ytterdörren "inbrotts"säker om man har terassdörrar som vem som helst kan peta upp. Speciellt inte om terassdörrarna är på nedervåningen.
Vi kommer nog att ha samma lås på alla dörrar, dvs. man kan öppna och låsa utifrån med samma nyckel och lås.
Iofs har du så rätt, Katt, men för min egen del är det tillräckligt att huvudytterdörren & ev grovingång kan låsas utifrån. De andra dörrarna behöver endast låsas inifrån. Att låsen är godkända med gemensam nyckel är självklart.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Precis om yonna skriver så skall du ha lås med nyckel på insidan och inget lås alls på utsidan. Låt inte heller nyckeln sitta kvar i låset på insidan av bekvämlighetsskäl. Då kan man likagärna ha vred.Hemmakatten skrev:
Du kan få samtliga cylindrar i huset med samma nyckel. Det gjorde jag och det är väldigt bekvämt att ha en (1) nyckel att hålla reda på.
Varför det?Johan Gunverth skrev:
Är det för att det skall bli svårare att bryta sig in? Eller finns det annan praktisk betydelse?
Vi kommer att ha 9 likadana (inklusive entredörren) glasdörrar på hus och sjöbod + 2 förrådsdörrar i trä. Vore ju himlans praktiskt att ha samma nyckel till alla.
Vill gärna ha lås från utsidan på i alla fall några av dessa dörrar. Entredörren sitter på den sida av huset där vi kommer att vara minst. Känns väldigt knöligt att gå ut genom den dörren (och låsa) för att sedan gå runt hela huset och ner till sjön.
Jag hade visserligen bara 5 dörrar (inkl garage/port etc) i mitt förra hus - och det var enkelt att själv byta cylindrarna i dessa lås till nya med samma nyckel.
Eftersom jag vet på ett ungefär hur Katt's hus kommer att se ut förstår jag hennes fråga
. Där skulle jag också se till att någon fönsterdörr extra är låsbar från "trädgården" (hm ... parken?) och där man mest är. Men inte alla fönsterdörrar - fullständigt onödigt!
Annars kan man alltid komplettera med en vaksam jycke som talar om, när någon obehörig vill ta sig in i huset när man är ute i trädgården.
Eftersom jag vet på ett ungefär hur Katt's hus kommer att se ut förstår jag hennes fråga
Annars kan man alltid komplettera med en vaksam jycke som talar om, när någon obehörig vill ta sig in i huset när man är ute i trädgården.
Klicka här för att svara