4 358 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Alu eller inte
Sida 1 av 2
Håller på och bygger färdigt en verkstadsbyggnad där det skall vara 12st fönster (120x130). Var helt inne på alubeklädda fönster, men när jag såg att det blev otroligt mycket dyrare när man dessutom vill ha annan färg än vit på utsidan (grön som i boningshuset) så blev jag frågande ifall det verkligen var värt det? Byggnaden ligger visserligen nära vattnet (ca 50m) så det är väl ganska utsatt.
Jag är helt novis på fönster och deras underhåll. Hur mycket jobb tjänar jag egentligen på merkostnaden av alubeklädda fönster (lackad i annan färg än standard-vit) mot för att köpa obehandlade som jag målar i färgerna jag vill ha dem i?
Jag är helt novis på fönster och deras underhåll. Hur mycket jobb tjänar jag egentligen på merkostnaden av alubeklädda fönster (lackad i annan färg än standard-vit) mot för att köpa obehandlade som jag målar i färgerna jag vill ha dem i?
En fråga som jag kom på direkt efter:
Hur länge stoppar färgen på alu-fönster? Kan tänka mig att det är både dyrare och bökigare att lacka om alubeklädda fönster mot att bara ta ned och fräscha upp ej-alubeklädda fönster.
Hur länge stoppar färgen på alu-fönster? Kan tänka mig att det är både dyrare och bökigare att lacka om alubeklädda fönster mot att bara ta ned och fräscha upp ej-alubeklädda fönster.
Hej och tack för svaret!
Kan man beställa med bara nedkanten i alu? Tänkte beställa från Traryd eftersom vi tydligen hade det i boningshuset.
Skall kolla upp det. Kunde inte se några priser på sådant dock. Trodde inte det fanns längre (vet att det var populärt förut)
Kan man beställa med bara nedkanten i alu? Tänkte beställa från Traryd eftersom vi tydligen hade det i boningshuset.
Skall kolla upp det. Kunde inte se några priser på sådant dock. Trodde inte det fanns längre (vet att det var populärt förut)
Är också novis på alufönster, men har dålig erfarenhet av aluminium-metaller nära saltvatten, och eftersom du skrev nära vattnet kan det vara på plats att säga att efter en tid så kan den börjar oxidera, vilket kan ställa till det, kolla hur mekaniken är uppbyggd eller ta en titt vid bryggan hur ev aluminium ser ut där omkring ( beroende på väderläge).
Vad gäller alu-fönster vad jag med om trilskande brunmålade sådana som låg i direkt söderläge, när solen låg på sommartid började fönstret kärva då metallen utvidgade sig så mycket att man då skrapade av färgen, kanten oxiderade rejält och det var rejält trögt att få låsmekaniken att fungera, fönstren var c:a 3 år gamla då så det gick åt ganska mycket ww-40 spray.
Vad gäller alu-fönster vad jag med om trilskande brunmålade sådana som låg i direkt söderläge, när solen låg på sommartid började fönstret kärva då metallen utvidgade sig så mycket att man då skrapade av färgen, kanten oxiderade rejält och det var rejält trögt att få låsmekaniken att fungera, fönstren var c:a 3 år gamla då så det gick åt ganska mycket ww-40 spray.
Produkter som diskuteras: "skrapade färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Aha.. hmm, hälften av fönstrena är i söderläge mot vattnet men dessa är ej öppningsbara (5st). Jag blev lite snål så det blir bara 2st öppningsbara. Ett uppe och ett nere.
Har du några andra negativa erfarenheter?
Tack!
Har du några andra negativa erfarenheter?
Tack!
Jäpp-glömde säga att när det var slagregn med stark vind så pressade vinden in vattnet vid bakkanten som hade en slags svart skumgummi-isolering (ej p-profil av någon konstig anledning), så kolla hur falsarna är konstruerade, öppet läge intill vatten eller som i mitt fall, öppet vid vatten på 15 våningen är verkligen eldprov vad gäller konstruktion/tätning mellan karm/båge.
Ojdå, här är väldigt öppet ut mot havet och det kan blåsa så man är rädd att huset skall åka. Speciellt då det regnar kanske. Nästan så att det regnar i sidled. Får ta mig en ordentlig funderare.
Vilket märke på alu-fönstrena var det du hade erfarenhet av?
Vilket märke på alu-fönstrena var det du hade erfarenhet av?
Hej igen.
Sorry- det var för runt 4 år sen så jag kommer inte ihåg fabrikatet, kommer bara ihåg att ytterdelan var alu medans innerdelen var av trä, och vi har liknande grejor på jobbet men det står ingen fabrikat på dessa heller.
Kolla omgivningarna om någon annan också har alu-och fråga de/dom vad de har för erfarenhet, eller prova och ringa någon fastighetsskötare på något hamnkontor eller företag som har kåkar invid vatten, dom kanske kan ge dig tips då det oftast är dom som rycker ut med stora silikonsprutan, hur som helst, lycka till.
Sorry- det var för runt 4 år sen så jag kommer inte ihåg fabrikatet, kommer bara ihåg att ytterdelan var alu medans innerdelen var av trä, och vi har liknande grejor på jobbet men det står ingen fabrikat på dessa heller.
Kolla omgivningarna om någon annan också har alu-och fråga de/dom vad de har för erfarenhet, eller prova och ringa någon fastighetsskötare på något hamnkontor eller företag som har kåkar invid vatten, dom kanske kan ge dig tips då det oftast är dom som rycker ut med stora silikonsprutan, hur som helst, lycka till.
Ah, tack så mycket för tipsen (och visat intresse
!
Ah, jo det kan ju tänkas. Undras ifall det är något som kan orsaka kärvande fönster. Iofs handlar det bara om 2 öppningsbara, som jag av snålhet tänkt ha vridbara (sidhängda är konstigt nog otroligt mycket dyrare!?).
Plast? Vem säljer sådana? Förändras inte färgen väldigt mycket då solen ligger på?