1 932 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
pvc-fönster
Min kompis var nere i tyskland och köpte PVC förnster till hela sitt hus, märket heter gelaan tror jag och kostade mindre än 1000:- kr styck.
2 glas fönster med energiglas
I tyskland är det tydligen väldigt vanligt med PVC fönster.
Jag har själv sett fönstren och dom ser ut som vilka fönster som helst
2 glas fönster med energiglas
I tyskland är det tydligen väldigt vanligt med PVC fönster.
Jag har själv sett fönstren och dom ser ut som vilka fönster som helst
+
underhållsfria
brandsäkra
lätta (2-glas)
bättre isoleringsförmåga i karmen än trä, dvs. U-för hela konstruktionen blir lägre utan att fler rutor krävs.
-
otraditionellt material (smaksak)
svårt/dyrt att måla om
sämre bullerisolering med 2 rutor (har inget med karmen att göra)
Någon kan säkert komma på fler/andra argument!
/Ulle
underhållsfria
brandsäkra
lätta (2-glas)
bättre isoleringsförmåga i karmen än trä, dvs. U-för hela konstruktionen blir lägre utan att fler rutor krävs.
-
otraditionellt material (smaksak)
svårt/dyrt att måla om
sämre bullerisolering med 2 rutor (har inget med karmen att göra)
Någon kan säkert komma på fler/andra argument!
/Ulle
Vi har pvc-fönster från mir-gruppen i vår bostadrätt. Funkar mycket bra och kvaliteten känns bra. Installerades för ungefär ett år sedan.
Hur kan det vara ljudmässigt bättre med 3glas
fönster vs 2 glas, har precis köpt fönster för 140 000
och fått dem inmonterade i i våran nya tillbyggnad
det kommer ifrån fönstergruppen i Varberg. GLasen är 4mm tjocka och det är dubbelglas (8mm) men i ett Elite fönster så har man trippelglas på 2mm gånger 3 lika med 6mm, du har argongas i båda fallen, hur kan 6 mm vara mer ljudtätande än 8mm, kan någon förklara det för mig ??? Vi har vanliga 3glas fönster i den gamla delen som vi byggde helt nytt i lösvirke för 6 års sedan,
Det sitter vanliga Elite tre glas där, med facit i hand så skulle jag ALDRIG köpa vanliga fönster med träkarm, man kan redan se tendenser till att materialet är påverkat av väder och vind , sen så tycker jag personligen att det är snyggare med så lite karm som möjligt och mer glas , och det kan man bara få med PVC fönster.
Men smaken är som sagt , olika
Sen så finns det roligare saker här i livet en underhåll av träfönster, lek med tanken att ALDRIG behöva skrapa ,måla underhålla. Det enda som man behöver göra är att slå i en skvätt olja i beslagen var tredje år
Inte helt fel...eller hur ;-)
//Skopis
fönster vs 2 glas, har precis köpt fönster för 140 000
och fått dem inmonterade i i våran nya tillbyggnad
det kommer ifrån fönstergruppen i Varberg. GLasen är 4mm tjocka och det är dubbelglas (8mm) men i ett Elite fönster så har man trippelglas på 2mm gånger 3 lika med 6mm, du har argongas i båda fallen, hur kan 6 mm vara mer ljudtätande än 8mm, kan någon förklara det för mig ??? Vi har vanliga 3glas fönster i den gamla delen som vi byggde helt nytt i lösvirke för 6 års sedan,
Det sitter vanliga Elite tre glas där, med facit i hand så skulle jag ALDRIG köpa vanliga fönster med träkarm, man kan redan se tendenser till att materialet är påverkat av väder och vind , sen så tycker jag personligen att det är snyggare med så lite karm som möjligt och mer glas , och det kan man bara få med PVC fönster.
Men smaken är som sagt , olika
Sen så finns det roligare saker här i livet en underhåll av träfönster, lek med tanken att ALDRIG behöva skrapa ,måla underhålla. Det enda som man behöver göra är att slå i en skvätt olja i beslagen var tredje år
Inte helt fel...eller hur ;-)
//Skopis
Jag tror att alla nya rutor idag är 4 mm, kolla decibelmätningar som är gjorda på moderna fönster. Jag har inte siffrorna i huvuder, men jag minns att Fönstergruppen hade något sämre värde än Mockfjärd och Elit men eftersom vi bor i ett lungt område var det inget som vi lade stor vikt vid.
/Ulle
/Ulle
Kolla in G&B www.gob.se i Rottne för mer info om fönster i PVC. Jag har köpt mina där och jag är supernöjd. Enkla att installera, billiga, energieffektive, snygga då jag valt profilerad karm och båge, bra service. Jag har bara possitiva erfarenheter från plastfönstren. Har släktingar i Tyskland och de har haft sina plastfönster sedan 1956 och de ser fortfarande ut som nya nästan. Jag menar gångjärn handtag och låsar slits ju även på plastfönster. Jag har sk drekipp-fönster och det är jag glad för då vi har känningar som har vridfönster som blivit utsatta för inbrott. Och vi provade att bryta upp vridfönster och det var inte svårt alls. Gör som jag sätt in plastfönster och sätt dig i trädgårdsstolen med en öl när grannarna målar sina fönster.
Klicka här för att svara