Nu ska vi byta fönster i vårt renoveringsobjekt..... :)Fönstren är 14 breda, 12 höga och de nuvarande fönstren är en jättemärklig konstruktion. Tänk er en 2 glas "kiosklucka" med skjutfönster med enkla glasskivor i spår som går omlott ??? Har aldrig sett några liknande fönster, och bort ska dom. Glasytan är ganska stor, det går bort max 5 centimeter för karmen.
Nu blir det vridfönster med spröjs, och jag var inne på en mittstolpe för att få illusionen av ett delat fönster men nu undrar jag om man t o m ska ha två mittstolpar och sen spröjs förstås. Kan ni råda mig, snälla? :-*

Med två mittposter kommer rutorna blir väldigt smala på höjden. Det är antagligen bättre med en mittpost och sedan spröjs. Fast det beror ju lite på hur resten av huset ser ut. Om inte alla fönster har samma mått tycker jag du ska ta hänsyn till hur indelningen blir på ALLA fönster.

Kolla hos kommunen om det finns gamla ritningar på huset. Har du tur, får du då reda på hur fönsterna har sett ut från början. Det vore då kanske idé att sätta in likadana. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.