Vi funderar på att bredda vårt sovrumsfönster från 13 x 11 till 13 x 18. Vi vill få lite ljusare samt ge vårt sovrum en lite fräckare look.

Hur gör man då?

När man tagit bort den gamla fönsterkarmen då? Börjar man från insidan med att riva gips? I min värd tänker jag mig att om jag blottar reglarna inifrån kan jag regla om så nya karmen får plats. När det är gjort kan man såga ur ytterpanelen och sätta in karmen i nya hålet. Sedan efterlagar jag med gips på insidan och drevar etc. Sen avslutar jag med nya foder på utsidan.

Fönstret sitter i en husgavel. Hur vet jag om jag har bärande vägg just där? Om jag fattat rätt är det självbärande konstruktion?

Rätt eller fel?

Om du ska ha fönstret på samma höjd som det är idag - så tar du bort den kortling som sitter under fönstret. Därefter sätter du en kortling längre ner. Kolla bara så att du inte kör över några elkablarn med tigersågen ;)

Är inte riktigt med? Jag skall alltså bredda fönstret. Inte sänka det.
Jag fattade det som om du trodde jag skulle sänka fönstret. Eller är det jag som inte fattar?

Jaha - då fattade jag fel......

Då är det ett helt annat problem. Då får du sätta en ny, kraftigare regel där det nya fönstret hamnar i bredd samt en ny kraftigare kortling både uppe och nedanför fönstret. Detta för att ta upp de samlade krafterna som kommer på de nya reglarna.

Se till att sätta den kraftigare regeln innan du tar bort den gamla regeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.