2 930 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Öka fönsterytan?
Vi funderar på att bredda vårt sovrumsfönster från 13 x 11 till 13 x 18. Vi vill få lite ljusare samt ge vårt sovrum en lite fräckare look.
Hur gör man då?
När man tagit bort den gamla fönsterkarmen då? Börjar man från insidan med att riva gips? I min värd tänker jag mig att om jag blottar reglarna inifrån kan jag regla om så nya karmen får plats. När det är gjort kan man såga ur ytterpanelen och sätta in karmen i nya hålet. Sedan efterlagar jag med gips på insidan och drevar etc. Sen avslutar jag med nya foder på utsidan.
Fönstret sitter i en husgavel. Hur vet jag om jag har bärande vägg just där? Om jag fattat rätt är det självbärande konstruktion?
Rätt eller fel?
Hur gör man då?
När man tagit bort den gamla fönsterkarmen då? Börjar man från insidan med att riva gips? I min värd tänker jag mig att om jag blottar reglarna inifrån kan jag regla om så nya karmen får plats. När det är gjort kan man såga ur ytterpanelen och sätta in karmen i nya hålet. Sedan efterlagar jag med gips på insidan och drevar etc. Sen avslutar jag med nya foder på utsidan.
Fönstret sitter i en husgavel. Hur vet jag om jag har bärande vägg just där? Om jag fattat rätt är det självbärande konstruktion?
Rätt eller fel?
Jaha - då fattade jag fel......
Då är det ett helt annat problem. Då får du sätta en ny, kraftigare regel där det nya fönstret hamnar i bredd samt en ny kraftigare kortling både uppe och nedanför fönstret. Detta för att ta upp de samlade krafterna som kommer på de nya reglarna.
Se till att sätta den kraftigare regeln innan du tar bort den gamla regeln.
Då är det ett helt annat problem. Då får du sätta en ny, kraftigare regel där det nya fönstret hamnar i bredd samt en ny kraftigare kortling både uppe och nedanför fönstret. Detta för att ta upp de samlade krafterna som kommer på de nya reglarna.
Se till att sätta den kraftigare regeln innan du tar bort den gamla regeln.
Klicka här för att svara