Det är fönsterbyte på gång och jag ställer mig frågan:

Behöver man verkligen isolering delux delux, då man bor i skåne och har minusgrader 3 dar om året. Det är ju en markant skillnad i pris om man t.ex väljer vanliga kopplade fönster istället för energiglas. Dessutom tycker jag att kopplade är snyggare då man till en relativt liten peng kan få riktig spröjs i fönsterna.

Finns här någon med en åsikt om detta?

Vi tar ett litet räkneexempel.
10*15 fönster
6 grader medeltemp ute
20 grader inne

Uvärme 1,3 ger 239kWh i förlust

Uvärde 1,1 ger 202kWh i förlust

Med 30 års livslängd på fönstren får prisskillnaden inte vara mer än 1110kr för att det ska betala sig.
Med ränteeffekter samt annan uppvärmning så minskas beloppet avsevärt... något att tänka på!

Mikael_L
Du kan försöka ordna med en tvåglas-kassett på den inre bågen. Då får du rätt bra u-värde totalt.
Men det kostar iofs sina slantar, jag vet inte om det var kostnad eller kopplade fönster som var det viktigaste...

Hur mycket olika alternativ gör i energikostnader är inte så svårt att räkna ut annars.

edit:
GustavW skrev:
...klipp...
Med 30 års livslängd på fönstren får prisskillnaden inte vara mer än 1110kr för att det ska betala sig.
Med ränteeffekter samt annan uppvärmning så minskas beloppet avsevärt... något att tänka på!
Beror även på uppvärmningsätt, med bergvärmepump eller vedeldning t.ex. tar det ännu längre tid.

Fast nu så är ju inte skillnaden mellan vanliga kopplade rutor och energiglas så liten som i räkneexemplet ovan. Skillnaden är från 2.8 till ca 1.8 för att inte blanda in den upplevda komforten när man slipper kallras...

mvh

Skillnaden i kostnad för fönster med U-värde 0,7 (dvs PVC-fönster med Ug = 0,5 via argonfyllda 3-glaskassetter med 2 energiglas och ett standardglas distans 14 mm, ramar med Uf= 0,7 - 1,0 via isolerande ramar och Ψ = 0,04) kontra ett "vanligt" 3-glasfönster med U-värde 1,2 till 1, 4 är ytterst liten hos vissa tillverkare i Europa.

Det är faktiskt samma tillverkningskomponenter (nästan exakt samma delar) som bara utnyttjats smartare i fönstret med lågt U-värde. Sedan är det en helt annan sak att olika företag i Sverige marknadsför sina fönster via olika mer eller mindre seriösa metoder.

Trådskaparen frågar väl om vanliga glas i kopplade fönster kontra att använda ett energiglas i samma fönster? Här finns det väl ingen anledning att tveka vid nyproduktion!?

Håll er till trådskaparens fråga! Plastfönsters vara eller inte vara finns redan i flera andra trådar
morsan/moderator

nu bor jag långt i norr ut men det är ju fler fördelar än bara "energivinst" med treglasfönster. Dels så kan du ju välja material som är nästintill underhållsfria dvs alu/plast. Sen så får du ett bättre inomhusklimat med mindre kallras och framförallt en grym skillnad i ljudnivå. Jag bor en bit ifrån en väg(den är inte så trafikerad men ändå) och jag märkte en enorm skillnad i buller när vi bytte. Det blev helt tyst inne. Jag bytte från kopplade "gammla" 2glas till 3-glas och är skitnöjd! Sen så ökar man husets värde....det är värt att fundera två ggr innan du byter....
lycka till:D
/
M

morsan skrev:
Håll er till trådskaparens fråga! Plastfönsters vara eller inte vara finns redan i flera andra trådar
morsan/moderator
Otroligt onödigt att radera en intresant diskussion som knappast skadar någon och som dessutom är relevant för tråden....

Men för att hålla oss till ämnet.... jag antar att det är omöjligt att räkna hem ett byte till energiefektivare fönster om man ändå inte har tänkt att byta av andra skäl.
Har man däremot för avsikt att byta fönster tex pga rötangrepp eller dylikt borde det väll gå, eller?

/Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.