3 904 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Jag blir tokig på underblecken....(SP-fönster)
Har nya sp-fönster som heter kultur villa.
Det finns är ett spår som underblecket skall in i. Under detta spår finns det ca 8mm.
Det betyder att jag skall spika in en 2.5mm spetsig spik där. Resultatet blir att det spricker!
Alternativet är självborrande skruv men de är 3.5 mm. Det betyder att det endast är drygt 2mm på varje sida om skruvet.
Kolla sista sidan på beskrivningen.
http://www.spfonster.se/images/stories/sortiment/teknisk-info/kultur.pdf
Jag funderar på att förborra lika djupt som bleckspåret och sedan dra i en spik med avbiten skalle.
Vågar jag eller spricker det?
Det finns är ett spår som underblecket skall in i. Under detta spår finns det ca 8mm.
Det betyder att jag skall spika in en 2.5mm spetsig spik där. Resultatet blir att det spricker!
Alternativet är självborrande skruv men de är 3.5 mm. Det betyder att det endast är drygt 2mm på varje sida om skruvet.
Kolla sista sidan på beskrivningen.
http://www.spfonster.se/images/stories/sortiment/teknisk-info/kultur.pdf
Jag funderar på att förborra lika djupt som bleckspåret och sedan dra i en spik med avbiten skalle.
Vågar jag eller spricker det?
På ritningen ser man att du har två alternativ till infästning av bleck.
1. Bleck med 5mm vikt bakkant som skall in i spåret som du redan försökt.
2. Bleck utan 5mm vikt bakkant som kan föras upp i ett spår som veter uppåt, då kan du tjäna några mm och skruva en aningens snett uppåt.
1. Bleck med 5mm vikt bakkant som skall in i spåret som du redan försökt.
2. Bleck utan 5mm vikt bakkant som kan föras upp i ett spår som veter uppåt, då kan du tjäna några mm och skruva en aningens snett uppåt.
Jag köpte först bleck som gick "uppåt".
Dessvärre var det en liten extra vikning på flärpen som gick uppåt som gjorde att blecket lutade in mot fönstret. Har inte hittat mer en en sort av dessa bleck trots att jag besökt alla byggaffärer i stan. (örebro)
Dessvärre var det en liten extra vikning på flärpen som gick uppåt som gjorde att blecket lutade in mot fönstret. Har inte hittat mer en en sort av dessa bleck trots att jag besökt alla byggaffärer i stan. (örebro)
Bleck utan den extra flärpen som är tänkt att sitta i spåret får du beställa hos plåtslagaren.
Förborrat och skruvat, funkade hur bra som helst! (även om jag var skiträdd för att allt skulle spricka)
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara