Fjärrvärme & Gas
fb35523: [citat] Nej, det är inte så detta system är byggt i alla fall och vad jag förstår är vårt system byggt enligt 80-90-talsstandard. Den tredje växlaren hör också till varmvattnet och fungerar som förvärmning av det om någon av de två andra växlarna har flöde. Man avsåg att sänka returtempen med den lösningen, men det sker bara om man förbrukar varmvatten, så det är nog en
GK100: [citat] Så är det och på fler områden än FJV-centralen det håller jag med om. Rent självskydd men som kanske inte så många funderar på idag.
Demmpa: Om du trycker in mikrofonen/telefonen vid "alla" skrymslen medan du spelar in (filmar) så kommer du vid uppspelning kunna höra när det låter mer/högre alt. mindre/lägre, då kan du nog lokalisera det ganska bra själv. Ändras ljudet om du ändrar inställning på cirkulationspumpen? Ändras ljudet om du stänger inkommande/utgående fjv-ventil?
fredrik.johansson: Hade en service-kille här som bytte ventilen. Problemet löst!
Demmpa: På lappen i andra bilden finns en felsökningsmetod som heter "kontroll av regulator och givare", följ den och återkomm med svaret. Att röda lampan blinkar ibland visar regulatorn jobbar, Tre korta avbrott betyder att ventilen stänger. Har du tillgång till en multimeter? Då kan du tillfälligt koppla bort regulatorn och mäta vilken resistans det är på de olika givarna. En arbetshypotes
AronD: [citat] [citat] Tusen tack! Har varit och joxat nu än har inget hjälpt. Det jag hhar kvar är att lossa bröstet till styrventilen men det får bli en annan dag när jag känner mig modigare. Vet möjligtvis inte hur man lossar den? Har även skruvat upp värmen nu och det ser ut som att det blir en intensiv värmetopp men det verkar som att "dalen" nu är på en mer acceptabel nivå ca 44°.
Gimp: Precis som flera andra har skrivit, köp en pump på tradera. Har du inte bråttom så går det att få en skitbilligt. Lyckades köpa en för 34:-, den har gått i två år nu.
Göran Stjernberg: [citat] Alla rörliga delar och tätningar behöver kontrolleras, smörjas eller justeras regelbundet. I värsta fall så måste detaljen bytas ut. Jag tror det skulle löna sig att låta fackfolk eller din fjärrvärmeleverantör titta på anläggningen. Med kunnig personal så är en sån här service snabbt intjänad mot att lyssna till goda men ofta missvisande råd i denna tråden. Har du
Björkskär: Hej Vet inte om den passar rakt av då jag inte provat den.. Ja dom kostar mycket pengar men kolla med KE Therm ( ligger i Gävle tror jag) vad dom tar för en ny. Lycka till / Björkskär
Demmpa: Klena röret på bild2 är kapilärrör från temperaturbulben till varmvattenregulatorn (AVTQn) Nej, det ska inte läcka, utan det bör åtgärdas. Det kan räcka med att dra åt skruven lite. I följande inlägg finns det en servicemanual till bl.a AVTQn, https://www.byggahus.se/forum/threads/otillraeckligt-med-varmvatten.483992/#post-5172717 Att avluftaren får en massa avlagringar på sig
lordi: Varmhållningsventil som hängt sig kanske? Inte helt ovanligt.
jonaserik: [citat] Du får prova om det blir tätt. Ser ut som att det är mot själva anslutningen till växlaren och då kan vara svårt att få till. Kan t.o.m. bli att i värsta fall byta växlaren och då kostar det mer. Eller sa dom något om byte av att dito ingick, så är det billigt. Inget kan hända i princip, då det bara dras mot gängor. Men inte dra med allt vad man orkar. Det ser även ut
Demmpa: Lite info: https://engineering-sv.techinfus.com/gaz/mount/perenos-gazovoj-truby.html https://abcror.se/gas/ https://www.gasnatetstockholm.se/gaskund/fastighetsagare/fastighetsagarens-ansvar/
Gustav.89: Vilket superinlägg, tack! Mycket matnyttigt som är bra att ta hänsyn till. Ska fortsätta lufta, provade att lyfta lite mer där jag luftat radiatorer och frugan fyller på systemet, det gav effekt och luften försvann tillfälligt i alla fall från cirkulationspumpen, ett par omgångar av det borde göra susen. Ventilerna på slingorna nedan är nya och man kunde ställa in flödet på de.
mecklarn: [citat] En central kan hålla länge. Varmvattenregleringen är det som kan vara krångligast(vet ej vad din har för regler). Övriga delar är oftast väldigt standardiserade tex pump reglercentral värmeventil och expansionskärl. Reservdelar för varmvattenreglering och ställdon kan vara ganska dyra i konsumentledet. Får du tag i en beg central som byts ut i förebyggande syfte har du delar
Demmpa: Alla tre tempgivarna är PT1000-givare.
Örjan123: Uppdatering: Hyresvärden har åtgärdat problemet och sa att det var en ventil som orsakade oljud.
Julian Jay: [citat] De har inga installatörer och erbjudande. Skall själv anlita kvalificerat VVS tekniker. De flesta VVS firmor påstår att de är auktorisera samt utbildade (Pro), men ingen vill arbeta med Fjärrvärme centraler. Även när man ordnat finansiering som är över marknadsvärdet. Märkligt och förkastligt. Funderar på skrota fjärrvärmesystemet och köra ”Old Fashion”.
jarlh: [citat] Nej, den stod nog på "måne" då jag filmade.
CalleDe: Hur gick det för dig, vad var det för fel på utrustningen? Kan väl säga att jag har samma utrustning här i villan. Bästa hälsningar C
Demmpa: [citat] Ta omaket och flytta givaren till norrsidan.
nikasp: Jag undviker Primagaz då jag behöver åka 2,5 mil enkell väg eller ta med flaskan i bilen hem och byta hemmavid = tjorvigt.
Krille1984: [citat] Den började kräva en del underhåll till o från, tekniska livslängden sägs ha närmat sig sitt slut också.
Shpendi: Hej Det har gått ett tag och du har troligen fixat felet, undrar vad som var fel och hur du fixade det? Jag hade liknande problem. Angående trycket i systemet i mitt fall berodde det på att tryckkärlet hade gått sönder.
MagHam: Det sitter en genomgående spindel med dubbla packningar. Förbrukningen av vatten, när en varmvattenkran öppnas, manövrerar spindeln och släpper in fjärrvärmevatten genom VX2. Hur regulatorn brukar se ut inuti kan du se av ett gammalt inlägg jag gjorde för 9 år sen (tiden går fort) https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/post-2281932
thebear: [citat] Tack för den utförliga förklaringen av bra arbetsgång! En grej jag missat först men fattar nu är att vredet med PÅFYLLN var en ventil på ett rör som är kopplat direkt till kallvattenröret, så man kan fylla på genom att vrida på den. Jag trodde först det var en kåpa med nån sorts koppling under som man fick sätta en slang på... 🤦♂️
Demmpa: Ställdonen till fjv-reglerventilen brukar sitta fast med en löpande mutter. När muttern är lös så är det bara att lyfta rakt upp. När jag kollar på bilderna på följande hemsida, så ser det ut som att det är löpande mutter, https://www.bolasystems.com/control-valve-actuator-honeywell-m6410c2031-300n-24vac-manual-control
Demmpa: Ja, det går bra att skruva bort skruven, det som händer är att själva vredet lossnar från ventilspindeln. [bild] Ser ut ungefär såhär.
KokiKaki: [citat] Ja, jag kommer att köpa en ny. Tack för din feedback och ditt intresse