Är väl ventilen, som styr hur mycket primärvatten, som behövs för att värma vattnet ?
Mängden varmvatten ut från VX2 ersätts med kallt vatten via REG. REG känner då om det går mycket eller litet kallvatten och anpassar mängden hetvatten in i VX2, så att en jämn temperatur på varmvattnet fås.
Mängden varmvatten ut från VX2 ersätts med kallt vatten via REG. REG känner då om det går mycket eller litet kallvatten och anpassar mängden hetvatten in i VX2, så att en jämn temperatur på varmvattnet fås.
Tack Hasse. Jag reagerade eftersom under användning av varmvatten var lika kallt på båda sidor av REG. Är VX2 så effektiv att den kyler fjärvärmevattnet till samma temperatur som kallvatten in? Eftersom det borde inte finnas möjlighet att kall vattnet blandas med fjärrvärme returen via den komponenten?HasseTeknik skrev:
Plattvärmeväxlarna är motströmskopplade, fjv-in på samma sida/ände som varmvatten ut samt fjv-ut på samma sida/ände som kallvatten in.
På så sätt så kan fjv-vattnet kylas av till nästan samma temperatur som inkommande kallvatten.
På så sätt så kan fjv-vattnet kylas av till nästan samma temperatur som inkommande kallvatten.
Det sitter en genomgående spindel med dubbla packningar.
Förbrukningen av vatten, när en varmvattenkran öppnas, manövrerar spindeln och släpper in fjärrvärmevatten genom VX2.
Hur regulatorn brukar se ut inuti kan du se av ett gammalt inlägg jag gjorde för 9 år sen (tiden går fort)
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/post-2281932
Förbrukningen av vatten, när en varmvattenkran öppnas, manövrerar spindeln och släpper in fjärrvärmevatten genom VX2.
Hur regulatorn brukar se ut inuti kan du se av ett gammalt inlägg jag gjorde för 9 år sen (tiden går fort)
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/post-2281932
Klicka här för att svara
