Hej forumet!
Jag skriver för att få råd om en balkong, hoppas det finns någon som kan och vill svara.
Bor i ett rött tegelhus byggt slutet av 50-talet. Vi har en balkong som vi tänkte renovera, det är av den typen med ”spett” som går in i fasaden och har läst en del om att det med tiden kan rosta och balkongen kan rasa ( utan större förvarning). Använder inte balkongen och har inte behov av den egentligen, men tyckte att det var trevligt att bevara för husets tidstypiska utseende. Originalräcket är kvar och passar till huset.
När vi vände oss till den firma som är experter inom området blev vi rådda att ta bort den helt och ersätta med en fransk balkong. Det kanske kan bli bra men min fråga är nu ( om någon orkar läsa ända hit ) hur vi ska tänka kring utformning etc?
Finns det någon forummedlem som satt dit en fransk balkong på sitt liknande hus och som vill ge råd eller dela med sig av bilder hur det blev? Vad ska man tänka på för att det ska passa in så bra dom möjligt? Tips på leverantör av räcken?
Jag skriver för att få råd om en balkong, hoppas det finns någon som kan och vill svara.
Bor i ett rött tegelhus byggt slutet av 50-talet. Vi har en balkong som vi tänkte renovera, det är av den typen med ”spett” som går in i fasaden och har läst en del om att det med tiden kan rosta och balkongen kan rasa ( utan större förvarning). Använder inte balkongen och har inte behov av den egentligen, men tyckte att det var trevligt att bevara för husets tidstypiska utseende. Originalräcket är kvar och passar till huset.
När vi vände oss till den firma som är experter inom området blev vi rådda att ta bort den helt och ersätta med en fransk balkong. Det kanske kan bli bra men min fråga är nu ( om någon orkar läsa ända hit ) hur vi ska tänka kring utformning etc?
Finns det någon forummedlem som satt dit en fransk balkong på sitt liknande hus och som vill ge råd eller dela med sig av bilder hur det blev? Vad ska man tänka på för att det ska passa in så bra dom möjligt? Tips på leverantör av räcken?
Tycker denna ser ganska mycket femtiotal ut
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ong/fransk-balkong-t-emballage-bella/p-394225
Nytillverkad och kommer inte rosta
Nåt sånt här är väl det mest rätta?
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ong/fransk-balkong-t-emballage-bella/p-394225
Nytillverkad och kommer inte rosta
Nåt sånt här är väl det mest rätta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Franska balkonger var ju rätt populära på 40- och 50-talen. Även idag finns tillverkare som t.ex. denna http://www.franskabalkonger.se/?gclid=EAIaIQobChMInc-iuvHw4QIVQqwYCh0mIwyMEAAYAiAAEgLFZfD_BwE
De flesta jag tittat på verkar dock vara ganska dyra. Jag tror att man kan få ett räcke tillverkat efter ritning hos en smed/mekanisk verkstad till ett väl så bra pris.
De flesta jag tittat på verkar dock vara ganska dyra. Jag tror att man kan få ett räcke tillverkat efter ritning hos en smed/mekanisk verkstad till ett väl så bra pris.
Klicka här för att svara
