2 879 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Tapeterna ramlar av
Har precis köpt ett hus från början av 1900-talet.
I det satt det bruna gräsliga tapeter. Vår plan är att i ett senare skede riva väggar o göra en öppen planslösning. Men tills att vi sparat ihop pengar tänkte vi renovera så att det blir fräscha väggar o golv. Vi började i helgen med att måla på tapeterna med vit beckers färg. Problemet är att det släpper, bubblar sig och ser för jävligt ut. Nu vet vi inte hur vi ska göra, om vi ska stå ut med det så tills vi kan (om nåt år) ge oss på att riva väggar och gjuta nya golv. Eller om det finns nån annan lösning på det. Jag kan tänka ett par alternativ.
* riva ner alla tapeter o bredspackla
nackdel: vet inte om det räcker med att bredpspackla kan hända att det spricker iom man spacklar på direkt på väggen
fördel: blir en slät o fin yta
* sätta renoveringsgips ovanpå
nackdel: dyrt, måste sätta nån väv eller spackla
fördel: slät fin yta
* skära hål på bubblor o limma
nackdel: tidskrävande, blir inte hundra bra
fördel: slipper skita ner
* riva bort där bubblorna är o spackla ovanpå allt
nackdel: måste bredspackla + köpa färg
fördel: blir jämt, tapeten under gör att det inte spricker
---------------------------
någon som kan hjälpa oss med tips o ideér ?
vill inte lägga för mkt pengar för nu har vi precis brännt en massa pengar på färgen som vi måla på tapeterna med
I det satt det bruna gräsliga tapeter. Vår plan är att i ett senare skede riva väggar o göra en öppen planslösning. Men tills att vi sparat ihop pengar tänkte vi renovera så att det blir fräscha väggar o golv. Vi började i helgen med att måla på tapeterna med vit beckers färg. Problemet är att det släpper, bubblar sig och ser för jävligt ut. Nu vet vi inte hur vi ska göra, om vi ska stå ut med det så tills vi kan (om nåt år) ge oss på att riva väggar och gjuta nya golv. Eller om det finns nån annan lösning på det. Jag kan tänka ett par alternativ.
* riva ner alla tapeter o bredspackla
nackdel: vet inte om det räcker med att bredpspackla kan hända att det spricker iom man spacklar på direkt på väggen
fördel: blir en slät o fin yta
* sätta renoveringsgips ovanpå
nackdel: dyrt, måste sätta nån väv eller spackla
fördel: slät fin yta
* skära hål på bubblor o limma
nackdel: tidskrävande, blir inte hundra bra
fördel: slipper skita ner
* riva bort där bubblorna är o spackla ovanpå allt
nackdel: måste bredspackla + köpa färg
fördel: blir jämt, tapeten under gör att det inte spricker
---------------------------
någon som kan hjälpa oss med tips o ideér ?
vill inte lägga för mkt pengar för nu har vi precis brännt en massa pengar på färgen som vi måla på tapeterna med
Hej.
Du målar ju med en vattenburen färg för innomhusbruk, den fuktar upp tapeterna och får limmet att släppa. Två alternativ om det ska bli bra:
1. Riv ner allt, spackla och måla om.
2. Grundmåla först väggarna med oljefärg. Det mättar tapeterna och stramar upp dem. Sedan kan du måla med den färg du ska ha (vatteburen).
//MrE
Du målar ju med en vattenburen färg för innomhusbruk, den fuktar upp tapeterna och får limmet att släppa. Två alternativ om det ska bli bra:
1. Riv ner allt, spackla och måla om.
2. Grundmåla först väggarna med oljefärg. Det mättar tapeterna och stramar upp dem. Sedan kan du måla med den färg du ska ha (vatteburen).
//MrE
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Hehe...väldigt, väldigt OT men kan inte låta bli när jag läser rubriken.
För ett par år sedan var jag på en Stefan & Krister-föreställning och humorn var som vanligt under bältet. Galningen Birger (med röd och trång polotröja dra följande vits):
- Vet ni vad som händer när en bögrare (homosexuell man) förväxlar tapetklister och vaselin?
- Nääää!, svarar publiken.
- Tapeterna ramlar ner!
För ett par år sedan var jag på en Stefan & Krister-föreställning och humorn var som vanligt under bältet. Galningen Birger (med röd och trång polotröja dra följande vits):
- Vet ni vad som händer när en bögrare (homosexuell man) förväxlar tapetklister och vaselin?
- Tapeterna ramlar ner!
Oh......hysteriskt roligt! Jag har också varit på en utav deras förställningar och det där var en av mina favoriter. :-DJohan Gunverth skrev:Hehe...väldigt, väldigt OT men kan inte låta bli när jag läser rubriken.
- Tapeterna ramlar ner!
Tillbaka till allvaret:
Jag hade nog tagit ner allt som kan tas ner och sen spacklat. Är det lättbetong/betong underst kan man ju hyra en tapetborttagare (skitsmidigt tycker jag i alla fall), ta bort allt in till betongen och sen blir det lätt att spackla. Är det gips är det ju inte lika kul för det kräver mycket mer spacklande....
Alternativ 3 är att ta bort allt löst och sen klistra upp "återställaren", men den kostar ju inte gratis heller förstås.....
Frågan är ju om ni ens vill lägga ner en enda krona till om ni ändå kommer att riva ner väggen? Man blir lätt hemmablind efter ett tag så om ni inte gör nåt på länge kommer ni snart sluta bry er.
Klicka här för att svara