Byggahus.se

Finns det något alternativ till spackel som inte dammar så mycket?

1. F
    Medlem Nivå 2
    Vi har renoverat större delen av huset och satt upp nytt gips överallt. Därmed sagt att jag inte är helt oerfaren på området.

Men nu återstår ett par garderober i sovrummet av lite större modell.

Inte så värst kul att dra igång med spackling och slipning igen och damma ner hela huset. Spackeldamm blir ju så otroligt fint att det gärna sprider sig överallt.

I garderoberna hade jag därför tänkt sätta upp gips och köra med latexfog i hörnen. Har testat detta i en annan garderob med hyfsat resultat. Men skruvskallar måste ju ändå spacklas.

Finns det något alternativ till vanligt spackel som inte dammar så förbaskat.

Husfix eller liknande? Eller hur ska man bära sig åt för att få någorlunda hyfsat resultat utan att behöva spackla. Det är ju ändå en garderob så det behöver inte vara perfekt. (Även om jag är lite av en perfektionist annars.)

Vore intressant att höra om erfarenheter på området.

2. P
    Medlem Nivå 6
  3. F
    Medlem Nivå 2

Intressant, har du använt den själv?

Det verkar ju väldigt smart men en maskin som suger upp slipdammet. Har du testat den själv?

Googlade på den men kunde inte hitta någon som säljer den. En sån kanske man skulle skaffat innan man satte igång med renoveringen.... :-J

Hursomhelst är jag rädd för att den är för dyr för mitt lilla projekt. Hade jag mer att gipsa skulle den vara värd sitt pris.

Ingen annan som har andra erfarenheter?

4. Linska
    Medlem Nivå 10
    Abranet finns på Claes Ohlsson. Köpte en förra veckan, funkade ok.

5. H
    Medlem Nivå 1
  6. v-g
    Medlem Nivå 13
    Min erfarenhet är att om man har dammsugaren igång nära där man slipar och försöker följa med slangen så sugs det mesta dammet in i den. Kanske kunde fungera om det är små ytor men är det hela garderoben som ska slipas går det nog inte.