Syrran har fått äran att köpa föräldrahemmet från -78

Tyvärr är väggarna med en textilstruktur, lite som väv/trådar. Det vill hon ju inte ha kvar så jag tänkte kolla om någon vet vad man bäst gör om man vill ha vanligt vägg? bredspackla, riva ut och sätt gips ???

Vävtapeter är oftast spaltbara - dvs delar sig i två delar så det övre strukturskiktet kan dras ned. Prova med det till att börja med. Går inte det så är det väl bredspackling som gäller -alternativt en slät väv -tex återställaren - som du limmar upp ovanpå. Är du riktigt händig så kan bredspackling vara lättast - i annat fall bör du nog hålla sig ifrån det. Alla kan bredspackla - det handlar bara om hur mkt du vill slipa och när du vill vara färdig. Sätta gips är ett alternativt - men känns onödigt dyrt och krångligt.

Vävtapet eller gjuteväv som det kan vara tal om här kan vara lite besvärligt att spackla på, vattnet i spackel gör att trådarna börjar lossna och det blir inte snyggt. Ett alternativ är att grunda med en oljegrund (takfärg) men det luktar starkt och det går mycket färg. Numera har jag för mig att det finns en textilgrund som inte är oljebaserad.

Skruva repgips och spackla är faktiskt inte så kostsamt och krångligt om man vill slippa problemet med lossnande trådar på väven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.