Har falurödfärg på husfasaden, och behöver måla om...alltså slipa...tvätta...måla.

Kan man inte köra med en bra högtryckstvätt och ta bort det som går och måla direkt?

"Vid ommålning:
Borsta eller tvätta träet rent. Ta bort löst sittande färg med stålborste. Borsta sedan hela ytan med mjuk borste eller kvast. Använd gärna ansiktsskydd eftersom det kan damma en del. Gammal färg kan även tas bort med högtryckstvätt. Undvik dock högsta tryck då virket kan skadas."
[http://www.falurodfarg.se/]

Alternativ färg

Välkommen till forumet!

Det är en del som kör med högtryckstvätt, men det finns också de som menar att man trycker in mycket vatten i trät.
Men du behöver inte slipa och tvätta din rödfärgade panel. Det räcker att borsta den ren och få bort eventuell lös färg.

Piasava duger gott! Har vi alltid kört med.

Kör man med tvätten så bör man göra det hela på sommaren så trät torkar upp innan man målar. Iofs stänger inte färgen inne fukt, men ändå.

Grannen har en blankare färg, ser plastigare ut och där solen legat på måste han tokslipa. Ni menar alltså att när jag har falu rödfärg så räcker det med att ta bort allt som är löst? Det är bara på södersidan som jag behöver måla om...

freetime skrev:
Grannen har en blankare färg, ser plastigare ut och där solen legat på måste han tokslipa. Ni menar alltså att när jag har falu rödfärg så räcker det med att ta bort allt som är löst? Det är bara på södersidan som jag behöver måla om...
Är det slamfärg du har räcker det att borsta av, är det "plastfärg" i nyansen Faluröd är det troligt att du får slipa.

Skaffa en stålborste i piasava modell så ryker den mesta färgen i ett nafs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.