Har målat paneler med Beckers linoljefärg.Men jag tycker glansen är snarare sidenmatt än halvblank som burken anger.Hur många gånger ska man behöva stryka?Jag har strykit 2 gånger outspätt + 3 gånger utspätt i terpentin

apotekarnes
Har målat paneler med Beckers linoljefärg.Men jag tycker glansen är snarare sidenmatt än halvblank som burken anger.Hur många gånger ska man behöva stryka?Jag har strykit 2 gånger outspätt + 3 gånger utspätt i terpentin
Har du först strykit outspätt och sen utspätt? Det låter lite bakvänt tycker jag. Jag målar outspätt den sista strykningen för att få en blank yta.

Det vanliga är att man målar outspätt men jättetunt 2-3 ggr, eller har i lite balsamterpentin första och ev andra strykningen och målar sista outspätt men tunt. Då blir färgen ganska glansig när den precis torkat, men sen blir den halvmatt efter några veckor. Jag brukar köra två lager på ytor som redan är målade, och tre på omålade ytor och sånt som slits hårt (golv).

Sen vet jag iofs inte vad Beckers linoljefärg innehåller? Köper man linoljefärgen från leverantörer med byggnadsvårdinriktning är det kokt kallpressad linolja och pigment i, inget mer.

apotekarnes
Det vanliga är att man målar outspätt men jättetunt 2-3 ggr, eller har i lite balsamterpentin första och ev andra strykningen och målar sista outspätt men tunt. Då blir färgen ganska glansig när den precis torkat, men sen blir den halvmatt efter några veckor. Jag brukar köra två lager på ytor som redan är målade, och tre på omålade ytor och sånt som slits hårt (golv).
Sara_B, eftersom du verkar ha kunskaper om linoljefärg kanske du kan svara på varför man ofta blandar i terpentin i första och andra strykningen? Är det för att färgen impregnerar bättre, har det med torkningen att göra eller är det helt enkelt för att det luktar så gott? Själv har jag börjat målat helt utan terpentin och jag märker ingen större skillnad på slutresultatet.

Jag tror att poängen är att det ska bli lättare att få på det tillräckligt tunt för oss amatörer (men är inte helt säker). Nu sist målade jag också utan terpentin, jobbade bara ut det extra noga, och det gick bra det med. Skönt att slippa stå i terpentinångorna.

Visst är det väl på det viset att man blandar i terpentin för att färgen lättare ska tränga in i målningsobjektet.

Man blandar i terpentin även för att det är bra på att transportera syre vilket ju snabbar på oxideringen dvs torkningen av färgen.

apotekarnes
Visst är det väl på det viset att man blandar i terpentin för att färgen lättare ska tränga in i målningsobjektet.
Jag köper inte riktigt att terpentinet skulle göra att färgen tränger in bättre. Om man t.ex. oljar in ett bord eller ett golv med linolja blandar man ju inte i terpentin vad jag vet. Och eftersom riktig linoljefärg bara består av olja och pigment borde väl samma sak gälla även där. Linoljemålning är väl egentligen bara en oljebehandling med inblandad pigment, och oljan tränger nog in ändå. Däremot kanske det är som Sara_B säger att förtunnad färg är enklare att jobba med (d.v.s. att få tillräckligt tunna lager), vilket jag som "amatör" tvingas hålla med om. Skönt att slippa lukten dessutom.

Om man blandar i terpentin får man en något mattare glans. Det kan vara därför din färg drar åt det mattare hållet. men om man gillar högblank linoljefärg skall man måla oförtunnat sista lagret. dessutom kan man dra i en liten slurk rå linolja ca en matsked per liter för att få det ännu blankare. ( ..tror det var rå olja rätta mig om jag har fel)
Jag spädde färgen ca 15 procent terpentin för att få en något mattare färg på min köksinredning. Och det blev helt ok. Jag tycker dessutom att det är otroligt svårt att måla med helt oförtunnad färg.. Hur gör ni, vilken pensel etc?
Ottosons vit matt har inblandning av terpentin. Det är den enda av deras färger som är färdigblandad med terpentin.

apotekarnes skrev:
Jag köper inte riktigt att terpentinet skulle göra att färgen tränger in bättre. Om man t.ex. oljar in ett bord eller ett golv med linolja blandar man ju inte i terpentin vad jag vet. Och eftersom riktig linoljefärg bara består av olja och pigment borde väl samma sak gälla även där. Linoljemålning är väl egentligen bara en oljebehandling med inblandad pigment, och oljan tränger nog in ändå. Däremot kanske det är som Sara_B säger att förtunnad färg är enklare att jobba med (d.v.s. att få tillräckligt tunna lager), vilket jag som "amatör" tvingas hålla med om. Skönt att slippa lukten dessutom.
Jag har för mig att jag läst någonstans (ska försöka gräva fram referensen) om en undersökning där man påvisade att terpentinet visserligen tränger in långt i träet, men att terpentinet inte nämnvärt påverkade hur långt själva färgmolekylerna trängde in. Dvs terpentinet lyckades inte "dra med sig" färgen längre in i träet.
Om detta stämmer är enda vitsen med terpentin just att få en blaskigare konsistens och möjligen att påskynda oxideringen (snabbare torkning).
Själva har vi numera nästan helt skippat terpentinet - mest pga lukten och att det verkar fungera precis lika bra utan.

I de gamla recepten på linolja använde man inte någon spädning av färgen. Linoljan skall målas i 4 lager på nytt trä.
Allbäcks i Ystad har ett recept från ca 1860 och där finns ingen spädning. Linoljefärg är väldigt lätt att måla med om den är tunn och fin, men exprimentera inte med terpentiner eller lacknafta. Färgen blir mattare och krackelerar mycket fortare.

När fasaden är färdigmålad börjar färgen att slitas. Färgen blir matt. Så skall det vara. Du skall se det sista färgskiktet som ett offerskikt. Det är dags att måla om när kvistarna blir extra matta.

http://www.allbackpaint.com/sv/index.php

Här hittar du mer info ang linoljefärg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.