Skadad takväv som hänger ner med blottad underliggande yta efter tapetborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 450596 Håller på att tapetsera om ett sovrum i vår 40-talsvilla. Sliter som ett djur med att få bort alla lager tapet som till slut leder till att man springer in i tretex-skivor.

I samband med detta insåg vi att vi även behövde ta bort taklister är då flera lager tapet smög sig in bakom. När vi rev bort dessa följde dock en bit av taket med. Se bild.

Ser ut att vara nån sorts väv? Vet inte om det är spännpapp, glasfiber, armering eller vad det nu kan vara. Vet ej heller vad den är bra för.

Så mina frågor är:
1. Går detta att reparera? Limma upp ny vöv, eller vad det nu är?
2. Om det är armering, påverkas hållfastheten av eventuell reparation.
3. Läst lite om att limma på lumppapp eller maskeringspapper som man sen målar över. Är detta ett alternativ?
4. Befintlig väv gick även ner cirka 5 cm på väggen. Detta måste återställas antar jag? Går det att sätta upp en skarvremsa bara?

Man satte förr ibland remsor även på snickerier mot tak för att undvika sprickor. De är så tunna och täcker så fint att de syns knappt sen och fördelen är ju att man slipper glipor och annat utan merjobb.
Som det ser ut i övrigt så tror jag att ni har rivit bort för djupt. Brukar vara smart att behålla ett lager tapet på tretex eftersom det inte har nåt ytskikt i sig. Blir gärna väldigt dålig yta om man tar det sista också. Går inget bra att spackla på tretex heller........

Tack för ditt svar @Stefan1972

Ja det är möjligt att vi rivit ner för mycket. Det blev ju så att det följde med av sig själv på vissa ställen och då kändes det mest rimligt att riva ner resten med.

Vi kommer helt enkelt få försöka spackla till detta. Renoveringsgips är uteslutet än så länge. Har du nån insikt i hur vi skall göra med taket?

det ser onekligen ut som du rivit allt för mycket.
Tretexen tror jag det är enklast att limma upp en tjock cover up tapet på.
Taket, hur hänger väven kvar ? Är förankringslisterna kvar? Verkar vara lite väl marigt att laga det taket.

Ja @GoC, vet ju inte riktigt vad jag gör så det är troligt att jag rivit för mkt. Jag har planerat med renoveringstapet från början. Men nu blir jag osäker om måsta grunda ännu mer?

Ang. Taket. Ja det är väl en halvmeter som ramlat ner. Vad är en förankringslist? Den satt limmad på nån sorts spackel typ 5 cm ner på väggen med nån remsa. Det spacklet håller jag nu på att ta ner. Och även då vävremsan (eller vad det nu var).

Lägger upp två bilder till

• Oavslutad väggtapetsering med synlig vägg och takövergång.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt: Skadad vägg och tak med flagnande färg och gips.
    Skapa konto

Bästa svaret

P
Blir nog svårt att laga taket osynligt,varför inte ett nytt tak,inte allt för dyrt med ett huntonit eller liknande:thinking:

Handyman 1 skrev:
Blir nog svårt att laga taket osynligt,varför inte ett nytt tak,inte allt för dyrt med ett huntonit eller liknande:thinking:
Jag kan absolut tänka mig lägga nytt tak. Lite orolig bara att den väv som sitter idag har nån sorts lastbärande funktion?

P
Nej då.

Handyman 1 skrev:
Nej då.
Fäster man då nytt tak nedanför befintligt?

Ja bara att skruva fast det nya taket. Rakt genom väven. Onödigt jobb att dra ned den tunna väven.
Men det är välmente ett vägspärr tak?
Det såg ut att vara limmat mot underlaget, därav förutsätter jag att det bara är att skruva rakt igenom väven.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.