R
  • Gilla
PerraTrav365
  • Laddar…
PerraTrav365
Tack för tipset jag är öppen för alla tips och skall test detta !
Ha det bra kompis!
Var med på Sveriges största Travchatt Trav365.se så kan du få tips på spelet
/Perra

PerraTrav365
R RoAd skrev:
Testade en del sådana där "husmorstips" för ett tag sedan när jag skulle fixa till ett par ljusstakar. Alla fungerade ganska dåligt.

Sedan fick jag ett tips om detta: [länk]

Fungerade väldigt bra. Så mitt tips är att skita i alla salt/citron/tandkräms-lösningar och skaffa en tub Glanol istället.
Eller så hyr man in någon som får gnugga hehehe men då kan man ju lika väl köpa nytt

Jag skall testa detta med min son i helgen .Spännande hehehe :)

Jag gillar att testa för jag har aldrig varit som alla andra

/Perra

PerraTrav365
R RoAd skrev:
Testade en del sådana där "husmorstips" för ett tag sedan när jag skulle fixa till ett par ljusstakar. Alla fungerade ganska dåligt.

Fungerade väldigt bra. Så mitt tips är att skita i alla salt/citron/tandkräms-lösningar och skaffa en tub Glanol istället.
Jobbar du på
RoAd
R RoAd skrev:

@RoAd jobbar du på Skuldtuna?:)

R
PerraTrav365 PerraTrav365 skrev:
Jobbar du på
RoAd

@RoAd jobbar du på Skuldtuna?:)
Nej inte ens i närheten. Ville bara vidarebefordra ett tips som jag önskat att jag hade fått direkt när jag skulle putsa mässing.

Att putsa vilken metall som helst är ganska likvärdigt. Det är inga konstigheter. Är som att putsa vad som helst egentligen. Ju grövre yta eller ju mer skit man ska ha bort ju grövre slippasta måste man ha. Man kan putsa skitig mässing med tandkräm också men den är så fin att det tar lååång tid på samma vis som man inte går på en skitig bil med vax direkt.
Putsar man grov metall kanske man får börja med slippapper i olika grovlekarför att sedan övergå till grövre rubbing och sen finare och finare och till sist bara nå polervax.
Lika med mässing men är den bara skitig så kanske man börjar lite lagom på slutet i den kedjan med nån grövre rubbing och sen uppåt.
Så nåt dyrt specialmedel är i slutändan inget annat än lite grövre rubbing.....

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
Att putsa vilken metall som helst är ganska likvärdigt. Det är inga konstigheter. Är som att putsa vad som helst egentligen. Ju grövre yta eller ju mer skit man ska ha bort ju grövre slippasta måste man ha. Man kan putsa skitig mässing med tandkräm också men den är så fin att det tar lååång tid på samma vis som man inte går på en skitig bil med vax direkt.
Putsar man grov metall kanske man får börja med slippapper i olika grovlekarför att sedan övergå till grövre rubbing och sen finare och finare och till sist bara nå polervax.
Lika med mässing men är den bara skitig så kanske man börjar lite lagom på slutet i den kedjan med nån grövre rubbing och sen uppåt.
Så nåt dyrt specialmedel är i slutändan inget annat än lite grövre rubbing.....
Jag testade som sagt olika blandningar av citron, bikarbonat, ketchup och gud vet vad. Sedan tipsade någon om Glanol och eftersom det inte gick på mer än en dryg hundring för en tub så var det ju en ickefråga om jag skulle testa eller inte.

Det var stor skillnad mot de andra metoderna. Smörj på en liten klick och arbeta runt med en trasa i några sekunder. Torka av med en annan. Klart, och en yta som ser ut som ny.

Medlet är dessutom väldigt drygt så trots att jag i ren glädje gick loss på all mässing som finns i huset så är nog 3/4 kvar i tuben :)

Om det bara är en "lite grövre rubbing" eller inte låter jag vara osagt, fungerar kanon gör det i.a.f.

R RoAd skrev:
Jag testade som sagt olika blandningar av citron, bikarbonat, ketchup och gud vet vad. Sedan tipsade någon om Glanol och eftersom det inte gick på mer än en dryg hundring för en tub så var det ju en ickefråga om jag skulle testa eller inte.

Det var stor skillnad mot de andra metoderna. Smörj på en liten klick och arbeta runt med en trasa i några sekunder. Torka av med en annan. Klart, och en yta som ser ut som ny.

Medlet är dessutom väldigt drygt så trots att jag i ren glädje gick loss på all mässing som finns i huset så är nog 3/4 kvar i tuben :)

Om det bara är en "lite grövre rubbing" eller inte låter jag vara osagt, fungerar kanon gör det i.a.f.
jo fast tänker du efter så innehåller inget av dessa nå slipmedel förutom bikarbonaten då men det blir ju ett dåligt sådant...........ketchup och citron är ju förvisso en syra och kan på lång tid lösa lite oxid men det tar lååång tid det också.....Riktiga putsmedel innehåller sannolikt en ganska stor andel slipande medel och det är det som avverkar smutsen.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
jo fast tänker du efter så innehåller inget av dessa nå slipmedel förutom bikarbonaten då men det blir ju ett dåligt sådant...........ketchup och citron är ju förvisso en syra och kan på lång tid lösa lite oxid men det tar lååång tid det också.....Riktiga putsmedel innehåller sannolikt en ganska stor andel slipande medel och det är det som avverkar smutsen.
Ok, jag kanske missförstod dig nog. Jag trodde att ditt inlägg gick ut på att de olika "hemmablandningarna" gick lika bra som ett riktigt putsmedel och det håller jag inte med om.

Om Glanol innehåller slipmedel eller inte vågar jag inte svara på, men det ger verkligen inte den minsta antydan till repor i ytan utan den blir spegelblank.

Men det är förstås inget magiskt med just det medlet så det finns säkert andra, lika bra, att köpa. Kanske t.o.m. billigare.

Nej menade bara att alla magiska trick oftast är för harmlösa. De putsmedel som finns för konsumenter har ju putseffekten balanserad. Dvs att de slipande partiklarna är precis så stora att de avverkar men inte så de repar. Vet man bara vad man gör kan man ju putsa med grövre men man får ju avsluta med finare och finare isåfall.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.