Hej!
Vi renoverar vårt vardagsrum och har rivit ner microlitduk då den lossade i alla kanter och överlappade varandra på ett väldigt fult sätt.
Under är det masonitskivor och på det spackel (tror jag) det är iallafall inte rena masonitskivor.
Det sitter gammal glasfiberremsa som vi tagit bort på två våder och på två andra våder har vi låtit den gamla remsan sitta kvar + satt ny remsa över. Nu har jag spacklat och slipat tre gånger på dessa, men det bara reser sig/spricker på alla ställen där remsorna sitter. Vad göra?
Vill inte sätta upp någon renoveringstapet eller liknande.
Ska man försöka ta bort remsorna, slipa ner och prova med peppremsa istället? Läst många liknande trådar men får en känsla av att det är kört, att det kommer spricka oavsett.
Huset är byggt 1939, trästomme och står på berg.
Ge mig era bästa tips och lite hopp.
Vi renoverar vårt vardagsrum och har rivit ner microlitduk då den lossade i alla kanter och överlappade varandra på ett väldigt fult sätt.
Under är det masonitskivor och på det spackel (tror jag) det är iallafall inte rena masonitskivor.
Det sitter gammal glasfiberremsa som vi tagit bort på två våder och på två andra våder har vi låtit den gamla remsan sitta kvar + satt ny remsa över. Nu har jag spacklat och slipat tre gånger på dessa, men det bara reser sig/spricker på alla ställen där remsorna sitter. Vad göra?
Ska man försöka ta bort remsorna, slipa ner och prova med peppremsa istället? Läst många liknande trådar men får en känsla av att det är kört, att det kommer spricka oavsett.
Jag har använt glasfiberremsor förr och nu byter jag ut dom mot pappersremsor för att glasfiberremsorna spruckit. Prova att lägg pappersremsor istället.S StillSabina skrev:Hej!
Tack för svar, nu har jag dragit bort alla glasfiberremsor nu. Nu testar jag med pappremsa stället som jag limmar på med våtrumslim.
Håller med Stefan ovan. Trämaterial rör på sig, svårt att få skarvar att inte spricka på det.
Jag hade satt gips, bra även för brandsökerheten.
Gällande pappremsa jfm glasfiber.
Bror har papp och det har spruckit på några ställen.
Jag har glasfiberremsa överallt och inga sprickor.
En del förvöxlar dock målarremsa (plast) med glasfiberremsa och då kan man ju förstå att det spricker i ett trähus.
Jag hade satt gips, bra även för brandsökerheten.
Gällande pappremsa jfm glasfiber.
Bror har papp och det har spruckit på några ställen.
Jag har glasfiberremsa överallt och inga sprickor.
En del förvöxlar dock målarremsa (plast) med glasfiberremsa och då kan man ju förstå att det spricker i ett trähus.
Klicka här för att svara