2 015 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Bild på lerklinade vägger?
Någon som har en bild eller en länk på lerklinade väggar? :-?
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0428.gif
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0431.gif
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0433.gif
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0440.gif
Ett par gamla och ett par under arbete...
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0431.gif
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0433.gif
http://i67.photobucket.com/albums/h289/2ndLtZac/lera/104_0440.gif
Ett par gamla och ett par under arbete...
JohanZ - tack för bilderna, jättekul att se. 
Har du möjligtvis nån bild som visar det färdiga resultatet oxå? :
Har du möjligtvis nån bild som visar det färdiga resultatet oxå? :
Apropå lerklining; Jag vill ha stockarna synliga i ett rum som tidigare har varit lerklinade och de är "upphuggna" (för att få lerkliningen att fästa bättre). Är det någon som har erfarenhet av att snygga till en huggen vägg så att den blir så nära "ohuggen" som möjligt? Hur går man bäst till väga? Huggen är ju inte speciellt djupa, men de är ganska många!
/ Linus
/ Linus
Nix. Däremot tror jag du kan lära dej gilla/acceptera väggen som den ser ut, om du låter den stå. Om du "snyggar till" väggen, så förstör du ju den. Näste ägare kanske vill lerklina den igen.Yggdrasil skrev:Apropå lerklining; Jag vill ha stockarna synliga i ett rum som tidigare har varit lerklinade och de är "upphuggna" (för att få lerkliningen att fästa bättre). Är det någon som har erfarenhet av att snygga till en huggen vägg så att den blir så nära "ohuggen" som möjligt? Hur går man bäst till väga? Huggen är ju inte speciellt djupa, men de är ganska många!
/ Linus
Tack för era svar! Nja, jag vet inte om jag gillar väggarna som de är, antingen får det nog bli någon form av beklädnad eller försöka få dem så återställda som möjligt. Vill någon lerklina dem i framtiden så är det ju bara att ta fram yxan igen...
Bara timmerväggar förekom nog allt oftare. I vårt hus har flera rum bara timmerväggar och verkar ha varit så sen huset byggdes (inget talar iallafall mot det).
Några tips på hur jag ska kunna återställa väggen?
/ Linus
Bara timmerväggar förekom nog allt oftare. I vårt hus har flera rum bara timmerväggar och verkar ha varit så sen huset byggdes (inget talar iallafall mot det).
Några tips på hur jag ska kunna återställa väggen?
/ Linus
Hur du än gör kommer det att se konstigt ut, men en skrädyxa kan du ju försöka med, du kommer dock att få besvär med de delar som sitter avigt till, jag tror det kommer att bli fulare än innan om du inte hittar en skicklig timmerman som kan hjälpa dig. Hyvla blir spårigt och kommer att se extra konstigt ut.
Som torpsara säger så kan du skräda stocken, eller bila som det också kallas. Det du då behöver är en vänsterställd timmerbila och jag rekomenderar att du väljer saxslipning, lite lättare att bila anser jag, vänsterställd vill du ha för dina knogars skull, finns dock även raka och högerställda bilor.... eller så ringer du nån timmergubbe som fixar det åt dig.. Räkna dock med att eggen blir slö fort.
Klicka här för att svara