Jag har inte arbetat med celulosa i väggar invändigt men likväl tak. Vi isolerade en konstnärsatelje som hade öppet upp i nock. Huvuddelen av utrymmet blåste vi med lösull och där det var svårt att komma åt (i anslutning till skorsten o.dyl) använde vi skivor. Då hette skivorna ZAP eller något sådant men enligt uppgift så försvann de från marknaden. Detta var ett par år sedan och det vore inte alls omöjligt att något liknande finns tillgängligt idag.
Min erfarenhet av det jobbet var att det gick alldeles utmärkt. Man får ju tänka till så att man inte får fukt i celulosan men det skiljer ju inte från mineralullen (oavsett vad vissa med dårars envishet påstår).
Huruvida du egentligen behöver värme/isolering är ju lite svårt att säga på rak arm. En viktig faktor i det hela är ju hur du har värmen på undervåningen ordnad och huruvida du har isolering i golvet på våning 2.
Själv tycker jag att det viktigaste är att isolera vind/tak och sedan se till att väggarna blir dragfria. Timmer magasinerar ju värmen på ett behagligt sätt som upplevs so misolering.