3 328 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fuktskada badrum i huset jag just tillträtt
Hej!
Jag har på annan plats här berättat om mina badrumsproblem.
Kortfattat: Har köpt och tillträtt ett hus byggt 89. Vid besiktning av certifierad besiktningsman påpekades att några fogar i badrummet var lite spruckna. Det sades inte vara något akut problem, inget tydde på fukt f ö, dock rådde besiktningsmannen oss att på sikt renovera badrummet, i varje fall inom några års tid.
Vi har nu rivit ut badrummet. Det visade sig att gipsen var alldeles smulig men reglarna friska utan lukt. Dock har isoleringen på vissa ställlen svaga svarta missfärgningar.
Upptäckte också att det suttit plastpluggar, troligen ej tätade med silikon, på flera ställen i duschutrymmena. Genom dessa pluggar kan kanske vatten trängt in?
Jag har haft kontinuerlig kontakt med mitt förskringsbolag för att få råd om hur det nya badrummet ska göras för att undvika framtida problem. Tänkte då inte ens tanken att detta skulle kunna vara en ersättningsberättigad skada...
Har nu upptäckt att även väggen i duschutrymmet på nedre botten verkar skadad. Den känns ihålig och bågnar. Tror att gipsen även där, precis i duschen, är i smulor.
Har nu förstått att det hela ev faktiskt kan betraktas som en försäkringsfråga? Att vi borde få ersättning för våra extrakostnader, men att skadan ska regleras via förre ägarens försäkring. Vi har båda samma försäkringsbolag. Har ännu inte talar med tidigare ägare, något jag gruvar mig för.
Någon som vet något om hur det är med ansvarsfrågor i sådana här fall? Är detta en ersättningsberättigad skada? Har tidigare ägare något ansvar? Vad gör vi?
Hälsningar
Marilyn :-/
Jag har på annan plats här berättat om mina badrumsproblem.
Kortfattat: Har köpt och tillträtt ett hus byggt 89. Vid besiktning av certifierad besiktningsman påpekades att några fogar i badrummet var lite spruckna. Det sades inte vara något akut problem, inget tydde på fukt f ö, dock rådde besiktningsmannen oss att på sikt renovera badrummet, i varje fall inom några års tid.
Vi har nu rivit ut badrummet. Det visade sig att gipsen var alldeles smulig men reglarna friska utan lukt. Dock har isoleringen på vissa ställlen svaga svarta missfärgningar.
Upptäckte också att det suttit plastpluggar, troligen ej tätade med silikon, på flera ställen i duschutrymmena. Genom dessa pluggar kan kanske vatten trängt in?
Jag har haft kontinuerlig kontakt med mitt förskringsbolag för att få råd om hur det nya badrummet ska göras för att undvika framtida problem. Tänkte då inte ens tanken att detta skulle kunna vara en ersättningsberättigad skada...
Har nu upptäckt att även väggen i duschutrymmet på nedre botten verkar skadad. Den känns ihålig och bågnar. Tror att gipsen även där, precis i duschen, är i smulor.
Har nu förstått att det hela ev faktiskt kan betraktas som en försäkringsfråga? Att vi borde få ersättning för våra extrakostnader, men att skadan ska regleras via förre ägarens försäkring. Vi har båda samma försäkringsbolag. Har ännu inte talar med tidigare ägare, något jag gruvar mig för.
Någon som vet något om hur det är med ansvarsfrågor i sådana här fall? Är detta en ersättningsberättigad skada? Har tidigare ägare något ansvar? Vad gör vi?
Hälsningar
Marilyn :-/
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Jag råkade en gång ut för ungefär samma sak. Rörmokaren hade fäst rörklamrarna inne i duschen med skruvar rakt in i väggen utan någon som helst tätning, varken silikon eller den gummipackning som följer med klamrarna. Fukten hade gått in i gipsen men trävirket hade klarat sig. Försäkringsbolaget (LF) ersatte materialet mot att jag gjorde arbetet själv. Nu har bolagen skärp villkoren. Man får inte ersättning för ytskiktet.
Du ska i alla fall anmäla skadorna till ditt försäkringsbolag.
Du ska i alla fall anmäla skadorna till ditt försäkringsbolag.
Jag har anmält skadan nu. Att pluggarna inte var silikonskyddade var omöjligt för oss att se. Vet inte om det varit så från början, men tror nästan det. Vid ytlig betraktelse syntes ju inga senare tillägg i inredningen och besiktningsmannen upptäckte inget.
Undrar hur det är med tidigare ägares ansvar? Kan försäkringsbolaget hävda att det är en fråga mellan tidigare ägare och oss? Hoppas inte det. Vore hemskt om det skulle bi en fråga för jurister med allt vad det innebär..
Mvh
Marilyn :-[
Undrar hur det är med tidigare ägares ansvar? Kan försäkringsbolaget hävda att det är en fråga mellan tidigare ägare och oss? Hoppas inte det. Vore hemskt om det skulle bi en fråga för jurister med allt vad det innebär..
Mvh
Marilyn :-[
Klicka här för att svara