57 973 läst ·
18 svar
58k läst
18 svar
Hur göra EXTREMT billig carport?
Kanke inte vad du tänkt dig om du vill kunna bygga vidare, men den billigaste lösningen är nog ett tält. 
http://www.dancover.se/Carcoon-garage.htm
http://www.dancover.se/Carcoon-garage.htm
LinaoMarkus skrev: "Undrar om choklad eller blommor är bäst... "
Mitt svar: Utan tvekan BLOMMOR! Choklad är ångestladdat för många kvinnor.
Mitt svar: Utan tvekan BLOMMOR! Choklad är ångestladdat för många kvinnor.
Limträbalkar till en enklare carport, "limmade och skruvade" på varandra gör man lätt själv. Samma gäller för sidobalkar och stolpar. Jag tog programmet på Martinssons Trä för dimensionering, och plussade på några extra cm för nockbalk, sidobalkar och stolpar för säkerhets skull. Så länge man inte skarvar på längden är man säker, då skruvlimningen inte belastas säsrkilt mycket i detta fall. Begränsningen är att du måste plocka ut RIKTIGT LÅNGA plank ca 5,5 m till balkarna för detta (längre standardländer brukar inte gå att finna) och denna längd blir därför den längsta spännvidden på 2 stolpar för din carport. Jag tänjde dock på gränsen till över 6 m genom att ömsom lägga in korta bitar i ändarna (max en meter) och öka bredden till 135 mm via 6 st plank.
När hörn och nockstolpar är på plats gäller det bara att styva upp konstruktionen, vilket du gör med balkar och takbräder och översta delen på väggarna. Den får inte vrida sig i första höststormen, vilket är svagheten hos alla carports, oavsett byggsats eller hembygge.
Och kostnaden för detta blir långt lägre än den billigaste byggsatsen. Kör programmet och räkna. Jag gissar att 4 st plank, dvs 2 st 45 x 170 mm + 2 st 45 x120, skruvlimmade till 90 x 290 räcker långt i detta fall, men Martinssons excellenta beräkningsprogramm ger exakta besked. Det lönar sig verkligen att göra detta själv, förutsatt att du har tid.
När hörn och nockstolpar är på plats gäller det bara att styva upp konstruktionen, vilket du gör med balkar och takbräder och översta delen på väggarna. Den får inte vrida sig i första höststormen, vilket är svagheten hos alla carports, oavsett byggsats eller hembygge.
Och kostnaden för detta blir långt lägre än den billigaste byggsatsen. Kör programmet och räkna. Jag gissar att 4 st plank, dvs 2 st 45 x 170 mm + 2 st 45 x120, skruvlimmade till 90 x 290 räcker långt i detta fall, men Martinssons excellenta beräkningsprogramm ger exakta besked. Det lönar sig verkligen att göra detta själv, förutsatt att du har tid.
Klicka här för att svara