Har lite funderingar på grunden till vårt garagebygge.
L-element kostar skjortan så det är nog bara att utesluta..
Läste någonstans här i forumet att man kunde mura upp en form direkt på paddad makadam. Kan lecablocken ligga under markytan då utan något skydd? Om det nu är så, så är min tanke då att gräva lite djupare och lägga ett lager med makadam, padda, mura upp ramen med isolerade block, nytt lager makadam inne i ramen, cellplast och slutligen gjuta.
Men väggarna kommer ju då inte att stå på plattan alls, utan bara på ramen. Går det att göra så här?
Någon annan bra lösning?

Citat: " Men väggarna kommer ju då inte att stå på plattan alls, utan bara på ramen."
Att väggarna står på ramen som du skriver är ju i princip likadant som ett hus som står på sin källarvägg. Inget konstigt i det.

Tycker inte det låter så förtroendeingivande att mura direkt på paddad mark och sedan fylla mer makadam i ramen du gjort. När du skall padda där inne trycker du nog iväg Lecablocken. Du nämner isolerade block, (Isoleca?) Vet ej om det är lämpligt eller går att armera dessa. Skulle själv inte börja mura utan att ha en betongsula att utgå från. Känns mer gediget. Men framför allt skulle jag inte mura alls.

I ditt ställe skulle jag formsätta och gjuta en platta på mark. Den kan du isolera runt om på utsidan med cellplast eller liknande. Sedan är det bara att bygga vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.