Hej!

Jag funderar på att göra om en timrad boda jag har på tomten till en liten miniverkstad på ca 12kvm.
Det ska svetsas och kapas med rondell ofta och länge i verkstan...
Problemet jag har så här i planeringsstadiet är hur man löser brandskyddet på bästa sätt?
Väggarna räcker det kanske med gips, samma i tak. men hur gör man med golvet?
Nu är det ett grovt plankgolv, ser ut som delade timmerstockar, den är väl ca 100+ år gammal så det är väl inte helt otroligt att det är originalgolv i den.

/Dan

Vad säger du om en 2-3 cm betong/flytspakel av lämplig sort?
Funkar ju för badrumsgolv så det vorde väl funka bra även för detta behov

Jag har funderat på ett tunt lager betong.
Men, och jag ser att jag glömde skriva det i första inlägget, det finns ingen grund nu, utan bodan står direkt på ett par tvärställda stockar.
vet inte om det kan bli problem med fukt/mögel under golvet om man tätar uppåt?

Fast det är klart jag har sett en hel del gamla bilverkstäder som har haft plankgolv, utan att ha problem med bränder.

Helt tätt bör det nog inte vara över träet skulle jag tro. Kan för lite för att säga nått säkert men frågan är ju om det går att lägga en pordrän eller dylikt och sen samma kaka ovanpå den. Då får man ju ordna lite avluftning längs kanterna eller så. vet bara inte om den har bärighet nog för ett garage

Det är aldeles för litet för att få in nånting tungt i bodan, det ska på sin höjd in en hel motorcykel, mest troligt blir det bara delar från hojar och bilar, motorer m,m.
Det kanske går att lägga in plattor, som man har på garageuppfarten. Kruxet med det är att det kanske blir för tungt för golvet. Om det inte blir för tungt borde det andas bra om man lägger dom utan bindmedel.

men jag vet att det fanns till för två år sedan en verkstad här i byn som hadde plankgolv, så det är inte säkert att jag måste göra nånting alls för brandsäkerheten.

Flera verkstäder ( äldre) jag besökt, och jobbat i, har haft brädgolv, och nu efteråt blir man lite förvånad att det aldrig uppstod problem med gnistor. Men under/framför arbetsbänkar var det alltid en plåt. Idag har man nog fler prylar runt om, som kanske är lättantändliga. Men varför inte göra som jag, flytta ut en arbetsbänk utomhus under tak, så känns det betydligt bättre när man svetsar och använder vinkelslipen, för hur det än är, så blir det väldigt smutsigt med dessa maskiner.

Ska man svetsa bör man nog ha något robustare än trägolv att tillgå. Även om man har plåtbeklädnad kan trät (med otur såklart) fatta eld om man får hög värme på en punkt så det går genom plåten. Troligast självslocknar det men med rätt betingselser så kan det pyra och ta sig.

Att något flyger på väggen är ju rätt osannolikt medans en svetspärla lätt kan leta sig ner i golvet. Har man osis märker man det när lågorna står i dubbla nockhöjden.

Jo det skulle vara lite onödigt att bränna ner en boda som har stått i över hundra år...
Jag har funderat lite mer och den bästa lösningen idag verkar vara en tät carport på 15kvadrat i anslutning till bodan.
Ger ju lite mer utrymme att förvara prylar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.