Mikael_L
Ludvig haraldsson skrev:
Kollade in på träguiden - bra sida - ser ut att vara en stabil lösning. Förstår dock ej hur detta skulle kunna vara bättre rent isoleringsmässigt än de två alternativ jag skissade upp. Kan någon upplysa mig?
Jag kan inte heller riktigt se hur något alternativ skulle bli något speciellt mycket bättre än något annat. Vilket man än väljer så blir det två st 45mm köldbryggor ut. Undantaget är isåfall mats_o's förslag, där det inte är en genomgående regel, endast som gipsstöd.

Jag är också intresserad av att veta hur man sätter fast syllen i betongplattan. Borrar man bara genom syll och sylltätning och drar i någon form av expanderande bult? Att gjuta in bultar i plattan - som jag fått tips om tidigare - verkar vara krångligt tycker jag.
Betongexpander verkar vara ganska förhärskande just nu. Gjuta in bultar blir nog bara alltför jobbigt.
Ta M8, M10 eller M12 betongexpander, montera 1 i varje fack (cc60) sätt en stor fyrkantsbricka mellan bultskalle och syll. Jag tittade på en grund häromdagen, där hade dom M12 och CC120.
Jag är inte helt hundra på vilken dimension och cc-avstånd som är bäst resp minimum.
Skulle gärna få veta, dock ... :)

Hur mycket en betongexpander håller kan man utläsa på seriösa tillverkares hemsidor, ex.vis:
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc63443

Essve har några olika modeller, just denna håller mer än 500kg redan som M8.
Lägg också märke till att det krävs ett visst minimiavstånd till betongens kant.

Hur mycket en noname-betongexpander från t.ex. biltema håller för, får man aldrig reda på, man kan väl gissa att det ligger i ungefär samma område, dock inget man får någon garanti på ... :o

Snailman
jag tror nog att hörnen kan utsättas för rätt stora krafter, skulle de inte alls vara hopsatta där så skulle det nog bli ungefär lika stabilt som ett korthus. jag tänker då på tex blåst och tyngd av betongtegel. Så jag skulle nog var mer bekymrad över detta än över isoleringen.

Mikael_L
Jodå, det måste självklart sitta ihop bra. Väggarna med monterat skivmaterial blir ju så gott som självstagande mot att vika sig som en romb, så det blir väl i hörnen som alla vindkrafter till sist verkar.

Som jag förstod mats_o förslag så motsäger det inte en stabil förankring av hörnet. Förankringen mellan väggarna sker "längst ute", och den extra regeln som egentligen bara behövs för att kunna fästa skivmaterial på insidan behöver inte vara lika tjock som väggen.

Traditionellt har man väl bara spikat ihop hörnen, undrar om hålplåt, hålplåtsvinklar har börjat användas?
En hålplåt ovanpå hammarbanden som håller ihop väggarna i ök kan kanske vara en ide, om den inte blir ivägen för takstolen.

• Gilla
slatte
  • Laddar…
Helt rätt uppfattat. De två som står i ytterkant bildar ju ett L och iom att de är ihopdragna med lite 100mm konstruktionsskruv så rör de sig inte alls. På den sida där jag fäste limträbalkarna för carporten behövde de justeras någon mm i toppen. Fick ta till slägga för det :)

Mikael_L skrev:
Betongexpander verkar vara ganska förhärskande just nu. Gjuta in bultar blir nog bara alltför jobbigt.
Ta M8, M10 eller M12 betongexpander, montera 1 i varje fack (cc60) sätt en stor fyrkantsbricka mellan bultskalle och syll. Jag tittade på en grund häromdagen, där hade dom M12 och CC120.
Jag är inte helt hundra på vilken dimension och cc-avstånd som är bäst resp minimum.
Skulle gärna få veta, dock ... :)
Vad rekommenderar ni för förankring av syllen när man har murat ett varv med Leca då?

Är det här tillräckligt fäste för syllen?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4312

Det finns kanske bättre och billigare alternativ för att fästa i Leca?

/Johan

Eftersom Leca är sprödare än betong känns det som man skulle använda en grövre dimension expander och en per block, snarare än en per fack... rätta mig om det låter galet.

Mikael_L
Jag tror att man inte ska använda expanderbult till LECA /lättklinker.

Att lättklinker inte tål expanderande fästdon, som bara spräcker materialet istället.

Mikael_L
Den där Turbofast från gothia verkar intressant
http://gothiafastteknik.jetshop.se/default.aspx

I maxits infästningsbroschyr anges dom klara upp till 110 kg (1,1 kN) vilket får anses som väldigt bra mot LECA.
Vilket enkelt montage sen.
En expanderbult i betong fixar iofs mer än dubbelt i infästningsstyrka, men drar man ner dom här Turbofast i cc30 så borde det räcka, kan man tycka iaf ...

Hej!

Jag har ritat lite och kommit fram till att det nog blir alternativ 2 som hörnalternativ (av de alt. som jag skissade upp i det första inlägget. Det känns stadigt och verkar också passa bäst i de väggar jag tänkt bygga. Det blir flest cc60 fack och man kan ju faktiskt också svänga om hörnen så att det blir exakta metrar i innermått.

I konstuktionsritningen till huset ser man också att de satt in en spikplåt ovanpå hammarbandet. Det blir nog en sådan också eftersom vi ska bygga ett dubbelgarage med loft = tungt tak.

Undrar om en annan grej också. Vi ska ha carport på ena sina, så det blir balk och plintar längst en vägg. Hur fäster man in limträbalken i regelstommen? Om någon har en bild på detta, blir det pluspoäng!

Passar även på att tacka för alla svar. Hörnen och infästningen i syllen vet jag hur jag ska göra nu...

MVH

Ludvig Haraldsson

hej...

alla era exempel funkar MEN glöm ej 50 50 vinkeln innan ni gipsar då den har funktionen att det ej spricker. detta gäller i alla vägg/tak vinklar.
mvh
snickar estwing

ludvig!
man jackar bara ut lika mycket som ditt limträ i regeln.
banka ihop 2 st reglar som en *pelare* i väggen!
mvh
snickar estwing

Hej!

Nu lägger jag glatt in en bild med lite olika alternativ igen. Det gäller den där limträbalken...

Jag tänker så här: Jacka ur i den första regeln, skråspika/skruva, sedan skaruvning rakt genom den andra regeln in i balkens kortända, alternativt fäst med balksko och ankarskruv rakt in i regel nr 2. Man kan ju också sätta en spikplåt över balken och inpå hammarbandet. Borde sitta fint, eller?

Själv tycker jag nog att alt. 1 känns bäst, mest för att carporten blir bredast på det viset. Skisserna är gjorda i paint som flyttats över till Word, så om någon vill rita om något borde det vara enkelt.

MVH

Ludvig H

B
S sven.h skrev:
Och så här gjorde jag.
denna är ju inte dum, för man kommer åt att isolera efteråt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.